Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Renata Chlumska: ”Att driva företag är som att bestiga Mount Everest”

20 maj, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Äventyraren Renata Chlumska har bestigit världens högsta berg, paddlat runt USA, cyklat från Nepal till Sverige och ska nu resa ut i rymden. Men hon driver också eget, och menar att likheterna är slående. Här är hennes bergsbestigar-råd som får dig att lyckas med företaget.

På Driva Eget-dagen i Stockholm den 26 maj (boka din plats här!) möter du Renata Chlumska som visar hur du gör för att lyckas. Redan här ger hon några råd:

[caption id="attachment_16337" align="alignright" width="199"]EV99TOPPENRC Renata på toppen av Mount Everest. Fotograf: Göran Kropp[/caption]

Det var under en resa till Nepal som drömmen att själv ta sig upp för världens högsta berg väcktes hos Renata Chlumska. Efter fyra år av förberedelser kämpade hon sig 1999 upp för branta isväggar och stod slutligen på toppen av Mount Everest som första svenska kvinna.

Men äventyren tog inte slut där. Chlumska har också som första svenska kvinna bestigit de sju högsta bergen på samtliga sju kontinenter. Hon har paddlat kajak runt hela USAs kustlinje, en resa som tog ofattbara 439 dagar. Hon har cyklat från Nepal till Sverige, kört motorcykel från Indien och hem och nu väntar nästa äventyr – rymden, som förhoppningsvis blir av under 2015.

Renata har också drivit eget sedan 1996. Förutom hennes expeditioner, testar hon utrustning och material inom friluftslivs- och äventyrsbranschen. Hon håller föreläsningar och utbildningar och så driver hon friluftsanläggningen Böda Äventyr på norra Öland.

Hon menar att det finns stora likheter mellan att bestiga Mount Everest och att driva företag. I båda fallen handlar det om att sätta upp mål och delmål, om lagarbete, samarbete och kommunikation. Och att bemöta problem.

– Du möter yttre omständigheter som du inte kan göra något åt. För ett företag kan det vara konkurrenter eller konjunkturer, i mitt fall är det väder, vindar och snö som jag måste förhålla mig till. När det är fint väder på berget ser allt enklare ut än när det drar in ett oväder. Mycket kan hända som påverkar teamet och medarbetarna. Det handlar om att ha rätt attityd när man förhåller sig till och överkommer svårigheter och hinder – oavsett om de är IT-system eller glaciärsprickor, säger Renata Chlumska till Driva Eget.

[caption id="attachment_16338" align="alignright" width="174"]renataORcoast_1 Around America Adventure, Stilla Havet. Fotograf: Kaj Bune[/caption]

Renata möter också många företag som själva berättar att deras bild inför nästa år är ett berg.
– De har satt upp ett mål, befinner sig i baslägret och ska kämpa mot toppen tillsammans. De ser själva likheter och då har de bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att hämta, säger hon.

Men, behöver man inte vara en övermänniska för att lyckas bestiga Mount Everest? Inte alls, menar Renata.
– Den bilden hade jag också innan jag åkte dit första gången. Att det här är för någon slags elit, någon grupp supermänniskor. Det var det inte. De var människor som hade tränat hårt. De var målmedvetna, dedikerade, engagerade och hade kunskap och kompetens.

Och det, menar Renata, kan vi alla skaffa oss. Oavsett vilket mål vi siktar mot.
– Det handlar om träning, förberedelser och inställning. Man måste vilja, man måste tro på det. Det gäller inte bara att klättra i berg utan även om man ska driva ett företag.

Den 26 maj är Renata en av talarna på vår Driva Eget-dag på Rival i Stockholm. Där kommer hon att berätta om sina äventyr och expeditioner.
– Jag vet att man kommer att känna igen sig även om man inte ska bestiga Mount Everest. Det handlar om att våga ta steget och möta utmaningarna, och inse hur fantastiskt det är när man vågar och lyckas. Jag hoppas publiken kommer att bli inspirerade och gå därifrån med ny kraft och energi, och känslan av att ”Kan hon klara av det där då kan jag ta nästa steg i mitt företag”.

Här är 3 av Renatas tips till dig som driver eget:Tänk långsiktigt
Sätt tydliga mål och dela upp dem i delmål. Tro på dig själv och ha tålamod och uthållighet.

Planera för det oplanerade
Var beredd på att planer du har kommer att förändras. Se det som spännande, utvecklande och utmanande istället för som problem – och var lösningsorienterad.

Var inte rädd för att be om hjälp
Jag har folk som hjälper mig på olika sätt, som är skickliga inom sina områden. Satsa på att bygga upp ett nätverk med personer du kan fråga om råd.

Renata är en av fyra välkända talare som på Driva Eget-dagen i Stockholm den 26 maj ska inspirera dig som driver eget eller funderar på att starta eget. Läs mer och boka din plats här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.