Driva Eget-dagenKicki Theander skapade superinnovationen Middagsfrid som drar in 80 miljoner. På Driva Eget-dagen 4 mars i Stockholm gav hon publiken inspiration att våga dra igång sin företagsdröm. Här är hennes tips – och powerpointbilder.

För åtta år sedan satt den arbetslösa trebarnsmamman Kicki Theander med ett tomt block i handen. På två timmar knäckte hon affärsidén Middagsfrid – en innovation som skapade en hel bransch och idag omsätter 80 miljoner.
– Jag ville hjälpa människor som hade en ambition att äta hälsosam och varierad mat men som saknade tid, kunskap eller fantasi, berättar hon.

För besökarna på Driva Eget-dagen på Rival idag berättar hon sin inspirerande företagshistoria och uppmanar fler att våga satsa.
– Om någon sagt till mig för sex, sju år sedan att jag skulle vara med som en inspirationsföreläsare på en sådan här dag hade jag aldrig trott dem.

Ladda ner hennes powerpointbilder här.

Här är några av hennes tips:

Hälp kunden
När du letar efter din affärsidé så utgå ifrån att hjälpa folk att lösa ett problem som de upplever regelbundet. Helst ofta, inte bara en gång per år.
– Jag fick tips att skapa hälsosamma bröllop, men det uppfyller inte det här kriteriet, säger Kicki.

Var tydlig med ditt erbjudande
Lär dig berätta snabbt och tydligt vad din affärsidé går ut på. Fila på din “hisspitch” – den är otroligt viktig, menar Kicki.
– Det är så många som ringer och man förstår inte vad de säljer. Men tänk på att kunden betalar bara för guld om de förstår att det är guld.

Fokusera
När du hittat din affärsidé så håll dig till affärsidén.
– Gör ni flera olika saker så ha en webbsida och ett visitkort för varje syssla. Så att du framstår som experten på ditt område.

Ägna hälften av din arbetstid till försäljning
– Det är det bästa tipset jag någonsin fått som entreprenör. Du måste inte ha ett visitkort innan du kommer på banan. Det du behöver är en kund.

Dyk rakt in
Fila inte för länge på powerpointsen utan ge dig ut och sälj. Sedan kan du förbättra under resans gång. Perfekt blir det aldrig.
– Vi körde ut våra första leveranser i konsumkassar. Jag hade hellre haft Middagsfridskassar. Men hade jag väntat hade kanske en konkurrent hunnit före. Då hade det varit hen som stod här och föreläste idag.

Allt är försäljning
När du pratar om din affärsidé, oavsett om det är på föräldramöten eller fester så är det försäljning. Det kanske är en potentiell kund du pratar med.

Satsa på bilder
Kicki la 5000 kronor på riktigt fina bilder i början. Vilket lönade sig när hon skulle få vara med som en kort blänkare i Svenska Dagbladet. De bad om en liten bild på henne, men hon skickade en bild tagen av fotograf – och fick istället en artikel på en hel sida, och fick var med på första sidan.

Köp billigt – sälj dyrt
Det kan låta girigt och krasst, men det är en verklighet som företagare. För att överleva måste man gå med vinst. Men förädla däremellan. Var alltid kostnadsmedveten. Räkna på allt.

Fira under resans gång
Företagande blir aldrig färdigt, utan rullar på. Så se till att fira längs vägen.

LÄS OCKSÅ: Här kan du se Kicki berätta hur det gick till när hon fick sin strålande affärsidé: Så knäckte hon innovationen som drar in 80 miljoner

 

Kom på nästa dag!
I slutet av mars är det dags för nya Driva Eget-dagar i Göteborg och Malmö. Läs mer och anmäl dig här!