Driva Eget-dagenÄr du säker på att ditt pris är rätt? Vad gör du om det inte är det? Hur ska du tänka kring rabatter? Hur får du kunden att betala? Det berättade företagaren och författaren Björn Lundén på Driva Eget-dagens scen. Läs hans tips här!

Var inte rädd att ändra dina priser
Upptäcker du att dina priser är för höga eller för låga så ändra dem. Men, kanske du tänker, kommer inte kunderna ihåg vad det kostade förra gången, blir de inte sura då om man ändrar priserna? Nej, menar Björn.
– Det är ”in your dreams” att de tänker varje dag att: ”nu ska jag komma håg vad hans bok kostade förra gången”

Pruta inte åt kunden
Det är vanligt att man prutar själv, innan man ens hört vad kunden vill betala för att man blir så glad att de tycker om ens saker. Ha då en prislista som du kan luta dig emot.

Få kunden att tycka att du är billig
När Björn får frågan vad hans föreläsningar kostar brukar han svara: ”Jag tror inte ni har råd med mig. Jag är väldigt dyr.” Då burkar kunden börja prata om tid och datum. Men till slut kommer frågan ”ja, men hur mycket är det då”.
– Då har de i sin fantasi trissat upp priset till oanade höjder. Så när de får höra vad jag ska ha, då tänker de ”ja, men det var ju inte så farligt!”.

Oroa dig inte för att du kunde ha tagit mer
Om någon säger ”gud vad billigt” är det lätt att tänka ”åh nej, jag kunde tagit mer betalt” och blir ledsen.
– Det där är jättekorkat så ska du aldrig tänka. Du vet inte. Det kanske var precis smärtgränsen. Hade du tagit en spänn till hade du inte fått jobbet.

Ge kunden rabatt om de ber om det
En kund som kräver rabatt ska alltid få rabatt, menar Björn. Men istället för att sänka priset rakt av kan du ge en produkt till på köpet eller till paketpris.
– Det är jättekorkat att tappa en affär för att man inte ger rabatt. Många kanske tänker ”men blir det inte orättvist mot andra kunder?”. Då svarar jag: ”So what? Livet är inte rättvist.”

Hitta rätt pris
Det finns tre sätt att sätta ett pris, enligt Björn, två dåliga och ett bra.

  1. Dåligt: Utgå från produktionskostnader och lägg på en vinst.
    – Det här är ett dåligt sätt, för kunden struntar ju i vad du har för kostnader.
  2. Dåligt: Fråga vad kunderna vill betala.
    – Det går inte, du får inte sanningen. Sanningen får man när plånboken kommer fram och det verkligen ska säljas.
  3. Det bra: Känn vad kunden är beredd att betala.
    – Det handlar om intuition. Du kan titta lite på konkurrenterna, men inte för mycket. Testa, känn dig för och diskutera med kunderna.

Läs också: Expeterna: Våga höja dina priser