Ditt livVarva ner – andas! Kom ner i varv med tre smarta andningsövningar hämtade från yogan.

En del forskning tyder på att personer som kan stänga av jobbet på fritiden upplever mindre krav i arbetet, mindre symtom på utmattning, högre livskvalitet, bättre sömn, mindre trötthet, och bättre prestationsförmåga. Med yoga kan man lätt få in avslappningen i vardagen. Här är några övningar som du enkelt kan använda själv.

 1. Pranayama

Placera höger tumme över höger näsborre. Täpp till lätt och andas långsamt in och ut genom vänster näsborre. Andning via vänster näsborre har en lugnande och avslappnande effekt på kroppen. Variera genom att andas genom höger näsborre. Andning via höger näsborre har en uppiggande och värmande effekt på kroppen och får dig att känna dig mer alert och energifylld.

 2. Andas i fyrkant

Bra övning för att få ner andningen i diafragman för att dämpa stress och ångest.

Blunda och se en fyrkant framför dig. Börja andas in längst ner och fortsätt att suga in luft medan du tänker dig att du sakta med blicken följer fyrkanten tills du når toppen. Där blåser du sakta ut luften tills du med blicken når dörrens nederkant igen. Räkna långsamt till fyra innan du gör varje ”förflyttning”.

 3. Ujjayi/”Victorious Breath”

Andas med ett väsande ljud nere i halsen med stängd mun. Två till fyra andetag per minut ökar luftvägsmotståndet och du upplever ett fysiskt och mentalt lugn samtidigt som du blir piggare.