Ditt livÄr du livrädd att allt ska gå käpprätt åt helvete med ditt företag? Tänk om. Nu bekräftar forskning Driva Egets käpphäst att det är bra att våga misslyckas – och uppmanar dig att göra det mer.

Att misslyckas. Gå i konkurs. Ord som får svenskarna att sätta mellanmjölken i halsen. Men är det egentligen så farligt att misslyckas? Inte om man ska tro forskarna, som bekräftar vikten av att våga ta risker, lägga ner – och testa på nytt.

Karl Wennberg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm och Ratio, studerar bland annat vad som gör om företag lyckas eller inte.

I sin avhandling Entrepreneurial Exit visar han att den viktigaste faktorn för nya företag att lyckas ofta är grundarnas tidigare erfarenheter av att driva företag. Därför, menar han, är det viktigt att uppmuntra företagare att återkomma med nya bolag när de en gång lagt ner.

Tyvärr är det lättare sagt än gjort:

– Sverige vill man sällan skryta med sina misslyckanden. Har du gått i konkurs ska du hålla tyst om det – annars får du varken förtroende från kunder eller banken, säger han.

Varför är svenska företagare så rädda för att saker ska gå i stöpet? Först och främst handlar det om en ekonomisk risk, menar Karl Wennberg. Att gå i konkurs i Sverige kan i princip innebära att man förlorar allt – bilen, huset, besparingarna. Men lika stor roll spelar det sociala in. Sverige har en tradition av att misslyckanden ses som något negativt.

– Här kan det hända att en entreprenör som gått omkull hängs ut i media, eller åtminstone pratar man inte direkt positivt om det i grannskapet. I USA kan det snarare ses som en bedrift – man har lärt sig något, säger Karl Wennberg.

Själv uppmanar han företagare att faktiskt misslyckas mer. Eftersom det är så ”farligt” att misslyckas ur ett ekonomiskt och socialt perspektiv driver många sina företag när de egentligen borde slutat för länge sen.

– Det är bättre att lägga ner i tid – och öka sina chanser att komma tillbaka som företagare, säger han.

Och vem har sagt att det ens behöver vara ett misslyckande – oavsett om det är en produkt, tjänst eller hela företaget som gick i stöpet? Med rätt inställning kan du resonera som Thomas Edison, som sägs ha försökt tusen gånger innan han uppfann glödlampan:

”Jag har inte misslyckats. Jag har bara hittat 1 000 sätt som inte fungerar”.

Texten är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget nr 1/2012.

Thomas Edison.