Ditt livHar din kreativa sida helt tacklat av så här när mörkret faller? Det kan bero på att du varit i din hemmiljö för länge. Kreativitetsexpert Teo Härén vet hur du får igång dina kreativa sidor – själv har han satsat på bubbelbad istället för att bara ha ett vanligt kontor.

Under semestern är vi många som känner att idéerna flödar. Du är ledig, har kanske lämnat hemmet för att njuta på annat håll.

Och det är helt logiskt att det är då kreativiteten sätter igång – det menar kreativitetsexpert Teo Härén, som både föreläser och författar böcker i ämnet.
– Det kanske är på landet som du får dina bästa idéer och det kan du ju styra över. Jag får till exempel jättebra idéer i badet, så nu har jag två badkar som är mina arbetsbadkar – helt medvetet. Istället för ett skrivbord har jag satsat på en bubbelpool. Välj helt enkelt den plats där du får flest idéer.

När idéerna väl kommer är det bäst att vara rädd om dem.
– Skriv ned alla, annars riskerar du att glömma bort dem. De är sköra när de är så färska, säger Teo Härén.

Han tipsar också om att samla alla idéer i exempelvis ett Excel-dokument, sätta betyg på dem och sortera dem därefter.
– Kanske är det bara tre av hundra som får tior och då är det de tre som du ska satsa på.

När det är dags att genomföra planerna ser Teo ett vanligt misstag då folk inte tror att de har tid.
– Det är den vanligaste kommentaren, men det är faktiskt ett tankefel. Har du inte tid borde du lägga kreativitet och tanketid på att göra något annorlunda så att du får mer tid. Har du till exempel en kortterminal som tar en minut längre än en snabbare variant, så är det värt att satsa på den snabbare. Med 100 kunder ger det 100 extra minuter som du kan lägga på att till exempel genomföra en ny affärsidé.

Ett hett tips från Teo är också att inte bara se själva idéfasen som kreativ utan fortsätt vara kreativ även när idéerna ska genomföras, nu under hösten.
– Kanske dyker det upp något som du vill göra, men det känns för dyrt, du har inte råd. Då gäller det också att vara kreativ och fråga dig själv om du kan samarbeta med någon annan, så att det bara blir hälften så dyrt. Eller fråga kunderna först: Kommer de att vilja köpa din nya idé? Fråga runt och känn av intresse, så att du vet innan du satsar på det du har kommit på.