Ditt livHinner du inte ta hand om dig? Tänk om! Allt fler går in i väggen. Så här tacklar du din stress – så att du inte brinner upp.

Mellan 2010 och 2015 dubblerades antalet sjukskrivningar, och det är psykiska diagnoser som dominerar – stress, ångest, utmattning och arbetsrelaterad ohälsa.

Ninni Länsberg har skrivit boken om stress. Foto: Helena Christerdotter

Ninni Länsberg har skrivit boken om stress. Foto: Helena Christerdotter

Småföretagare är inte skyddade – tvärtom, tror Ninni Länsberg. Hon är specialist på arbete och hälsa, föreläsare och aktuell med boken Friskt jobbat – om stress, livsbalans och hållbara arbetsplatser, som kommer ut i dagarna.
– Småföretagare är generellt energiska personer som tycker allt är väldigt roligt och inspirerande i det man gör, och det är bara de som har roligt på jobbet som bränner ut sig. Jag har aldrig mött en lat person som gått in i väggen, säger Ninni.

Det gäller att ta sig tiden att varva ner även när – eller kanske precis för att – den är en bristvara i livet. Det är välinvesterad tid att bara sitta på bryggkanten och dricka kaffe, eller boka in lite luft i kalendern.

– Även om man inte tror att man behöver reflektion så behöver man det för att hålla i längden, annars kan man springa jättefort i sju år och sen är det stopp. Genom att varva ner blir man en behagligare person både för kunden och sin familj, och man håller lågan brinnande längre.

6 råd för att varva ner

  1. Koppla ner
    Mejl som plingar till i tid och otid, chatprogram som blinkar, sociala medier som pockar på uppmärksamheten. Det avbryter våra tankar, försämrar vår koncentration och skapar stress. Ninnis råd är att stänga av notifieringar. Kolla mejlen på morgonen, och sen bara kanske var tredje timme.
    Att ha jobbmejl i telefonen, som samtidigt är din väckarklocka ”är att blanda ihop liv och arbetsliv i en osund cocktail” enligt Ninni.
  2. Reflektera
    För att utvecklas, finna balans – och inte bli för stressade måste vi också lyssna inåt. Ge insidan lite träning och uppmärksamhet. Ta dig tid att umgås med dig själv och fundera över din tid, ditt liv och ditt företag, dina val och möjligheter.
  3. Skapa luft
    Tomas Bodström var justitieminister, egen företagare och fyrabarnsfar samtidigt. Han skrev regelbundet in ”EU-möte” i sin kalender. Det lät viktigt och ingen ifrågasatte – men, avslöjade Bodström i sin biografi, det stod för ”Egna Ungar”.stress3
    Kopiera det systemet, oavsett om det är för att få tiden att göra praktiska uppdrag utan att tiden försvinner till annat, för att skapa luft för att vissa saker tar längre tid än man tror eller för att få tid för reflektion och återhämtning.
  4. Avrunda dagen
    Jobbar du intensivt ända tills det är dags att rusa från jobbet? Då kan det vara svårt att få ro efteråt, och släppa jobbtankarna. Det gör dig ofokuserad på nuet. Försök istället att runda av dagen, tänk igenom vad du har gjort idag och förbered morgondagen.
  5. Sluta jobba
    Generellt bör du inte jobba efter klockan 20.30 på kvällen, om du inte måste förbereda något väldigt viktigt. Din kropp och tanke behöver tid att varva ner för att du ska kunna sova bra – och orka mer.
  6. Våga leka
    Ninni betonar vikten av att vara helt onyttig några timmar varje månad eller vecka.
    – Att även som vuxen hitta en lekplats där du utan att vara så seriös och målinriktad bara kan gotta ner dig i något som du älskar att göra: plocka isär en cykel, virka vantar, spela golf, sjunga i kör, köra modellplan eller följa ditt favoritlag.