Ditt livSitter du mycket på jobbet? Res dig upp och förläng din livstid med minst fem procent, visar ny australiensisk forskning.

Att stillasittande inte är nyttigt är knappast någon nyhet. Redan 2012 kom en amerikansk studie från USA som visade att den som inte sitter ner mer än tre timmar om dagen kan räkna med att leva två år längre än andra, oavsett vad man har för livsstil i övrigt.

En kanadensisk undersökning, Canada Fitness Survey, av 17 000 människor visar ett liknande samband. Även om du tränar löper du mer än 50 procents ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar om du sitter ner större delen av din vakna tid, jämfört med de som rör på sig mycket i vardagen.

Nu kommer ytterligare bevis för nyttan av att stå upp mer. “45 and up”, den största hälsostudien som gjorts i Australien, presenterades i veckan. Den visar att de som byter ut en timmes stillasittande med att stå upp ökar livslängden med fem procent, skriver den australiska tidningen Sydney Morning Herald.

Byter du ut stillasittandet mot fysisk aktivitet, som en promenad, kan du se fram emot 12-14 procents längre livslängd.

Det räcker inte att motionera på fritiden, mycket stillasittande tycks motverka de positiva effekterna av fysisk aktivitet, visar studien som utförts på mer än 200.000 personer.

Knepen för att leva längre är enkla:

  • Skaffa möjlighet att stå upp under arbetet, exempelvis ett upphissbart skrivbord – och utnyttja den.
  • Gå eller stå när du pratar i telefon.
  • Ta dina möten stående, eller gående.
  • Ta trapporna i stället för hissen.
  • Gå en promenad på kontoret, gå och prata med en kollega istället för att mejla till exempel.
  • Ta en promenad på lunchen.