Ditt livMikael undrar om han ska säga upp en anställd som han inte tycker håller måttet. Läs hans dilemma och ge råd i vår nya avdelning i Driva Eget.

I en ny avdelning här på sajten och i tidningen Driva Eget får en läsare berätta om ett dilemma eller en utmaning – och får hjälp av er läsare. Denna gång är det Mikael som inte är nöjd med en anställd.

Hans mejl (i något kortad version):

Jag läste svaren till det förra dilemmat ni skrev om i Driva Eget och kände att jag gärna vill ha hjälp med mitt eget. Så här är det: jag anställde för några månader sedan en person till mitt företag. Jag vill inte skriva ut vad vi gör här men i korthet kan man säga att vi har mycket kundkontakt och jobbar i ett högt tempo så det gäller att man är på fötterna.

Tyvärr tycker jag inte att det fungerar som jag hade hoppats. Han levererar inte enligt samma kvalitet som jag är van vid från någon med hans erfarenhet. Det går trögt och han verkar kämpa med även de enklaste uppgifter, trots att vi andra försöker hjälpa honom. Självklart påverkar det slutresultatet mot kund.

Jag är van vid högpresterande personer och tänker att jag måste lära mig att alla inte är som jag. Samtidigt blir ju jobbet lidande. Det som gör det hela värre är att han är småbarnspappa och verkar dra ett stort lass utanför jobbet, vilket gör att han alltid är den som kommer sist och går först.

Vad ska jag göra? Säga upp honom (om det går) eller gilla läget? Jag har förstås pratat med honom, men jag känner inte att det jag säger går fram. 

– Mikael

Vad tycker du om Mikaels dilemma? Känner du igen dig från någon sida? Har du något råd till honom? Lämna en kommentar här. Ett urval av svaren kommer att publiceras i Driva Eget. Vi kan behöva korta långa svar något.