<![CDATA[]]>

Så skapar du bäst struktur bland dina listor

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 6 december, 2013

Kusinerna Gunilla Alnervik och Sara Albertson har startat saveyourday.se – webbplatsen som ska hjälpa dig att hålla koll på alla dina uppgifter och listor. Här ger Gunilla sina bästa tips för dig som behöver struktur.

Varför startade ni saveyourday.se?
– Vi gillar att skriva listor, men var frustrerade över att vi fick skriva om dem hela tiden. De var för långa och det fungerade inte att skriva in i kalendern heller. Uppgifter som ska utföras under en viss period är svåra att hålla koll på.

– Så vi ville ha ett system, men det fanns inget på marknaden som vi gillade. De liknade Excelark och det är svårarbetat och tråkigt med massa kolumner.

Ja, varför fungerar inte Excel?
– Det blir för mycket information på en gång och det är bökigt att filtrera i en massa kolumner för att till exempel få fram dagens uppgifter.

Så hur fungerar ert system?
– I Saveyourday kan du med ett enda klick få fram dagens uppgifter, viktiga uppgifter med mera. Man kan lägga upp sina listor som man vill. Det är tänkt att man ska ha ett flöde, när man sorterar in sina uppgifter är det viktigt att bestämma vad nästa steg är – finns det en deadline? Speciellt startdatum? Ja, man skriver in allt, idéer, projekt, allt samlas på ett ställe.

– Vi har en gratisversion och en premiumversion. I gratisversionen kan du göra en hel del, men ännu mer i premiumversionen för 119 kronor om året. Du kan till exempel vidarebefordra ett mejl från ditt mejlprogram direkt in till en specifik lista – allt för att samla alla att-göra-uppgifter på ett ställe.

– Det är viktigt att samla alla listor på ett enda ställe för att bli som mest effektiv. Det är ett vanligt fel folk gör, att man inte samlar allt. Då kan man inte heller lita på sin lista.

Vilka andra vanliga fel gör folk?
– Ofta skriver man för diffust. Man ska skriva nästa steg – vad man ska göra rent konkret.

– Man sätter ofta slutdatum fast det inte behövs. Det är en skönare känsla att istället lyckas bocka av allt på dagens lista, och sedan välja vad man vill lägga tiden på.

– En viktig sak med vårt system som inte andra system har är startdatum. Alla saker kan inte göras i dag, men det kan vara viktigt att planera in när de ska göras. Den uppgiften blir då ljusgrå, den finns där, men tar inte fokus från de uppgifter som kan göras redan nu.

Vad händer i företaget nu?
– Nu ska vi lansera. Vi ville invänta mobilversionen och nu finns den, så nu ska vi ut med systemet. Jag jobbar heltid med Saveyourday och har precis sagt upp mig från mitt tidigare arbete.