Ditt livVem vill inte ha en kreativ själ i sitt team? Vill du hålla igång kreativiteten ska du inte snåla på din träningstid. Så här gör du för bäst effekt.

halsa-pa-recept

I boken Hälsa på recept får du vetenskapliga råd kring hälsa och motion. Och hallå där! Det gäller att se upp om du drar ned på din motionstid till förmån för mer tid med företaget, framför datorn eller vid skrivbordet. Regelbunden motion gör faktiskt att din hjärna jobbar bättre – och du blir mer kreativ.

– Har du tänkt skriva en bok eller komma på en briljant affärsidé som slår världen med häpnad, se då till att göra det inom två timmar efter att träningspasset är klart, skriver bokens författare Anders Hansen och Carl Johan Sundberg.

Den förbättrade kreativiteten efter att du har rört på dig verkar nämligen sitta i ungefär två timmar. Och det krävs ganska intensiv träning, typ löpning i snabbare takt i minst 30 minuter, för att huvudet ska få sitt:

– Kortare eller lugnare pass tycks inte ge samma positiva effekt på kreativiteten.

Det finns även mer än din kreativitet som blir bättre om du tar en halvtimme av din tid till träning:

  • Minnet.
  • Uppmärksamhet.
  • Problemlösning.
  • Förmågan att tänka abstrakt.
  • Beslutsfattande.

Men för att halvtimmen ska ge kreativ effekt bör du vara vältränad från början. Annars får du snarare en utmattande effekt, skriver författarna.

Men – igen – någon gång måste ju ditt vältränade liv ändå starta. Kanske i dag?

3 tips om du vill använda fysisk aktivitet för att bli mer kreativ:

  1. Du behöver vara fysiskt aktiv i minst 30 minuter. Det krävs ansträngande träning. En snabb promenad räcker inte.
  2. Den ökade kreativiteten klingar av efter cirka två timmar – därför bör du planera in träningen rätt i schemat.
  3. Du behöver vara i god form från början, annars blir du bara utmattad. Anpassa därför din ansträngning.

Källa: Hälsa på recept

Läs också: Dra av träning på företaget – så gör du