Ditt livKänns din att göra-lista övermäktig? Full med små som stora uppgifter, fast utan tydlig prio-ordning? Satsa då på en bra projektlista istället. Den ger dig koll på läget och minskar risken att få besvikna kunder. Här är apparna som hjälper dig.

Många av oss känner nog att man borde strukturera jobbet bättre. Kanske har man till och med läst en eller ett par böcker om olika metoder och arbetssätt för att bli mer organiserad, ändå händer inget.

Metoderna och rutinerna i populära böcker som David Allens Getting Things Done kan lätt kännas överväldigande. Till och med som om de skapar mer administration i stället för att underlätta och få dig att prestera bättre.

Men det finns en lista som kan fungera som en bra startpunkt för att börja sortera i alla måsten: Projektlistan.

Till skillnad från en att göra-lista innehåller projektlistan inte specifika saker som ska göras, utan i stället de stora projekt du för tillfället jobbar med.

Finessen med projektlistan, som faktiskt kan sägas vara en del av David Allens GTD-metod, är att den ger en snabb överblick.

Genom att läsa igenom den får du en påminnelse om vilka kunder du lovat vad och när. Eller vilka saker du har att ta i tu med när det gäller marknadsföring eller administration.

Och ofta räcker det med att titta på vad du har lovat andra eller dig själv för att också komma på vad du behöver göra härnäst för att närma dig målet och därmed kunna stryka en punkt från projektlistan.

För att det här ska fungera är det viktigt att vara konsekvent. Alla större projekt måste skrivas upp på projektlistan, och gärna alla mindre också.

När du tittar på listan måste du kunna känna dig säker på att det som måste göras faktiskt är med där. Annars kan du inte lita på listan och då är den inte heller till någon hjälp.

Det kan också finnas en anledning att ha en lista för pågående projekt och en för kommande.

En viktig uppgift för listorna är nämligen att avlasta hjärnan, att låta den veta att det som ska kommas ihåg faktiskt finns nedskrivet någonstans. Och det gäller pågående lika väl som kommande projekt.

Viktigt är också att listan alltid finns tillgänglig. Annars är risken att den i själva verket finns på många ställen: På ett papper på kontoret, en liten lapp vid kassa­apparaten och på baksidan av ett kuvert hemma på köksbordet.

Här kan du ta hjälp av tekniken. Lägg undan papper och penna och använd istället någon av alla de utmärkta tjänster och appar som finns för att skapa listor i mobiltelefon, pekplatta och dator – och ha dem synkroniserade och tillgängliga oavsett var du befinner dig och oavsett vilken pryl du för tillfället använder.

Börja enkelt och bygg ut dina listor efter hand. Glöm inte att ha en lista för avslutade projekt! Dagar när det känns som om inget blir gjort kan den vara en trevlig påminnelse om hur duktig du faktiskt är.

Tjänsterna som lägger din projektlista på nätet

Trello
Som en digital anslagstavla, med många möjligheter att dela listor med andra, sortera på olika sätt, koppla bilder, dokument och annat. Gratis och för alla plattformar.
trello.com

Todoist
Flexibel tjänst för listor. Går att börja enkelt och sedan bygga ut till ett fullfjädrat Getting Things Done-system, om du har de ambitionerna. Taggar och filter gör det då möjligt att hitta det du söker, som uppgifter med en viss dag som deadline eller som hör till ett visst projekt.
todoist.com

Evernote
En nättjänst som fungerar som ditt digitala referensbibliotek där du egentligen kan stoppa in vad du vill: Minnesanteckningar, intressanta artiklar du hittat på webben, skannade dokument men också din projektlista. evernote.com

Remember The Milk
En riktig veteran i listnischen. Precis som Todoist en tjänst som är lätt att börja använda men som det går att göra rätt avancerade saker med om behovet uppstår. Missa inte bloggen, med många bra tips både för dem som använder Remember The Milk men också många andra.
rememberthemilk.com

Redan i din telefon
Använder du prylar från Apple finns Påminnelser inbyggt, som synkar mellan dator, platta och telefon. Använder du Android finns Google Keep eller Google Tasks (som du hittar i Gmail eller Googles kalender).