Ditt liv Sitter du med måndagsångest varje söndagskväll? Då kan det vara dags för nya rutiner. Här är 3 tips för hur du kan bryta dåliga mönster.

Helgen susade förbi – igen! Även om vi älskar det vi arbetar med kan måndagsångesten ibland dyka upp framåt söndagskvällen. Men med bra söndagsrutiner går det att undvika tröttsamma känslor när det börjar drar ihop sig för en ny arbetsvecka. Här är 3 tips på ett par saker som kan hjälpa dig att få en bra start.

1. Begränsa arbetsuppgifterna

Av en rad olika anledningar behöver många av oss arbeta under helgen. Och det kan vara svårt att sätta gränser för hur mycket vi gör, se därför till att schemalägga ditt arbete. De arbetsuppgifter du sparar till söndag ska inte vara de du tycker sämst om, spara helt enkelt det ”bästa till sist”.

2. För journal – summera den gångna veckan

Efter en lång vecka och en förhoppningsvis vilsam helg är det bra att summera veckans händelser. Vad gick bra och vad var det som gick fel? Sätt upp mål och planer för den kommande veckan i punktform. Att gå igenom veckans händelser och sätta upp en struktur för nästa ger dig kontroll och en bra översikt. Det kommer garanterat minska måndagsångesten.

3. Ät söndagsmiddag med nära och kära

Att äta söndagsmiddag tillsammans med familj eller vänner kan göra mycket för vårt välbefinnande. De människor vi bryr oss mest om ger oss oftast också mest energi. Har du inga nära och kära i närheten eller vill du helt enkelt vara ensam? Fyll din söndagskväll med det du tycker bäst om.

Obs! Se till att få din sömn.

Ja, det har sagts förut men att vara utvilad är viktigt för att du ska få en bra start på veckan. Ha som vana att varva ner tidigt så du kan börja din vecka full av energi.