Ditt livLäsaren Stina behöver fler betalande kunder i sin affär för att inte behöva lägga ner. Vad har du för tips? Dela med dig här!

I denna avdelning på sajten och i tidningen Driva Eget får en läsare berätta om ett dilemma eller en utmaning – och får hjälp av er läsare. Denna gång är det Stina som inte vet hur han ska lyckas locka fler kunder till sin affär.

Hennes dilemma:

“Hej, jag driver sedan 2,5 år en inredningsbutik i en liten stad. En stad där invånarna är mycket speciella. De vill att all möjlig service skall finnas men gör inte speciellt mycket för att näringsidkarna skall överleva.

 Jag säljer inredning, möbler på beställning, kläder och har under hösten även tagit in olivolja och pasta samt te. Jag har utbildat mig till certifierad inredare och kan åta mig uppdrag från såväl privatpersoner som företag.

Under de första 17 månaderna hade jag lokal vid en genomfartsgata men när den stängdes av för att byggas om sjönk försäljningen drastiskt. Jag fick då tag på en lokal som ligger vid torget i stan. Försäljningen ökade direkt när jag öppnade i den nya lokalen men har sedan sjunkit igen.

Jag ordnar emellanåt kundkvällar och en del kunder har även blivit V.I.P kunder och får erbjudanden varje månad. Men även här går det trögt. Få anmäler sig till kundkvällarna och nästan ingen utnyttjar sitt V.I.P erbjudande.

Naturligtvis så har jag kunder som alltid kommer till mig när de vill ha något nytt hemma eller behöver en present av något slag. Tyvärr är dom för få.

Jag brukar vara med på olika event som ordnas här i trakten, vi tillhör en större kommun där huvudorten har flera inredningsbutiker. Jag ingår även i några nätverk, och marknadsför mig på Facebook och Instagram. Detta har inte heller gett så mycket.

Invånarna i den här kommunen är bra på att komma in i butiken, konstatera att det är trevligt att det kommer nya butiker, för det behövs. De tycker att jag har bra priser – men de handlar inget. Skulle dessa nya butiker läggas ner skulle de med största sannolikhet säga: ”Vad synd att de la ner” men de gjorde aldrig något för att butikerna skulle överleva.

Att få ha en egen butik och jobba med inredning är en dröm jag haft sedan jag var liten och ritade lägenheter som jag inredde. Vad skall jag göra för att locka fler handlande kunder? Jag är envis och vägrar ge upp i första taget.

Snälla ge mig råd.”

– Stina

Vad tycker du om Stinas dilemma? Hur hanterar man kunder som inte köper något? Hur lyckas man locka fler kunder – och få dem att handla? Lämna en kommentar här.

Vill du ha hjälp med ett dilemma? Mejla camilla@driva-eget.se. Skriv om du vill vara anonym.