<![CDATA[]]>

Hantera härskartekniker – 6 tips från experten

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 29 november, 2016

Folk som använder härskartekniker möter vi titt som tätt – även i företagarvärlden. Men hur hanterar vi dem på bästa sätt? Heléne Thomsson, doktor i psykologi, är aktuell med en bok i ämnet och ger sina bästa tips.

vendela-omslagHar du varit med om att kunden hotar med att lämna dig för en konkurrent? Eller försöker tysta dig genom att lägga fram staplar och diagram som du knappt kan utläsa?

Då har du stött på två av många härskartekniker som möter småföretagare enligt Heléne Thomsson. Hon är aktuell med boken ”Kära Vendela. Om härskartekniker, mikromakt och maktspel”.

helene-thomssonEtt annat exempel gömmer sig i bokens titel:
– I boken finns det brev mellan en chef och medarbetare som visar processen som sker när någon använder härskartekniker. Chefen börjar breven med ‘Kära Vendela’, vilket är ett annat sätt för ‘Lilla gumman’. Svårare att säga till om, men kan ändå upplevas som förminskande, säger Heléne.

Så hur gör man då?

Här är Helénes råd för hur du som småföretagare bemöter härskartekniker i olika sammanhang på bästa sätt:

1. Våga stanna upp
– Härskartekniker kan vara vilka beteenden som helst. Ofta handlar det om att man vill något väldigt gärna. Men egentligen finns härskarteknikerna bara i ens eget huvud – jag tolkar saker. “Han försöker få mig att…”. Det är viktigt att gå tillbaka till vad som egentligen händer och fokusera på att bete sig så sakligt som möjligt. Stanna upp, ge det tid och prata om det som faktiskt är sakfrågan – exempelvis affären.

2. Återgå till sakfrågan
– En vanlig typ av härskarteknik mellan kund och småföretagare är att företagaren kan känna sig utbytbar. Du kan ana att om du inte går med på det som kunden vill, tar kunden en annan konsult. Säg då precis som det är och ifrågasätt kunden: “Jag hör att du säger att du byter ut mig om jag inte går med på de här sakerna – jag vill mer prata om hur vi ska mötas.” Det viktiga som småföretagare är att inte bli livrädd och springa och gömma sig utan åter igen stanna upp i aktuell fråga.

3. Be om mer tid
– Det som händer mig ibland, som också är småföretagare, är att jag lätt blir tystad genom att kunden lägger fram staplar och diagram som jag knappt kan utläsa. Kunden använder dem som argument, kanske för att jag ska ta mindre betalt, och att jag på tio sekunder ska sätta mig in i materialet. Be om att få titta på materialet i lugn och ro. Ta dig tid som liten företagare. Många gånger blir vi lätt stressad och får vi stresspåslag är det vanligt att argumentera hej vilt eller bara fly.

4. Våga vara envis och tjatig
– En del kan upplevas som manipulativa och använda härskarteknik genom att vara överdrivet trevliga och som småföretagare blir man så smickrad. Man springer iväg i tankarna. Men här bör man åter igen fokusera på sakfrågan. Även om det motsatta sker, att kunden är snorkig, vippar med foten och tittar ut genom fönstret. Gå inte in i någon slags relationskamp, typ: Vem är mest värd av oss? Fortsätt prata sakligt om det ni ska prata om. Våga vara envis och tjatig.

5. Ha kontakt med den som håller i plånboken
– Som småföretagare kan jag tycka att det ofta är mellanleden man möter. Ska jag träffa ett större bolag möter man inte alltid den som sitter på plånboken, men där kan du också vara tydlig att du vill göra just det. Då blir processen förhoppningsvis kortare och smidigare.

6. Fortsätt ha en god relation
– Om du alltid skulle backa om du tycker att kunden använder härskartekniker skulle du bli en jättefegis. Det handlar om att hantera sig själv. Lägg dig inte i en hög och grina, som liten leverantör går det inte att göra det. Fokusera på det du vill ha ut av er relation och om du ändå inte vill fortsätta ha en relation med kunden exempelvis, så är det inte ett beslut som du ska fatta vid sittande möte, utan efteråt i tydlig feedback. Skriv: “På mötet som vi hade upplevde jag det så här. Och mina tankar går så här. Jag tappar energi och lust att genomföra det här uppdraget, därför tackar jag nej.” Kasta inte skit i mejl eller sprid rykten på Facebook. Det blir aldrig bra.