Högkänslig

Åsa-Saga är högkänslig och företagare.

Första hjälpen för högkänsliga

Så går du från kaos till harmoni i företaget

Vass på idéer men behöver tid för dig själv för att må bra? Då kanske du är högkänslig. Så här lyckas du som egen utan kaos. Och det fungerar även för alla stressade!

 Fått höra att du tänker för mycket eller överreagerar? Då kan du höra till den femtedel av befolkningen som är högkänsliga. De har ett nervsystem som är mer finkänsligt än andras och uppfattar omgivningen mer detaljerat. Det kan vara en styrka i ditt företagande.

– Högkänsliga är ofta kreativa, snabbtänkta och hittar lösningar som andra missar. De har fingertoppskänsla, fattar ofta väl genomtänkta beslut, är lyhörda och empatiska, säger Åsa-Saga Hammarstedt, som skrivit boken Första hjälpen för högkänsliga.

Hon driver enskild firma och är även en av fyra delägare i Write Your Self. Hon beskriver sin högkänslighet som ”en superfördel”.
– Jag kan se nya perspektiv och märker att jag är snabbare i huvudet än andra. Men jag behöver också smälttid, berättar hon.

Högkänslig fördel för företagande

Som högkänslig blir du ofta djupt berörd och känner ett behov av att dra dig tillbaka när det varit mycket omkring dig.
– Det finns en bild av att man som entreprenör ska vara extrovert, robust och ha många bollar i luften. Jag kände mig i början helt vilsen i det. Sen insåg jag att det är mitt företag och jag får göra på mitt sätt.

Åsa-Saga har till exempel skapat möjlighet att jobba hemifrån och har planerat in reflektionstid. Ändå händer det att hon kraschar.
– Oftast sker mina överstimuleringar när jag är i en period av utmaningar och wow. Allt går bra, jag känner mig stark och säker. Men jag är i själva verket så trött att jag behöver ensamtid och vila.

LÄS OCKSÅ: Ta stressen på allvar –6 appar som hjälper dig varva ner

Här är Åsa-Sagas råd till dig som företagare och högkänslig men som hon påpekar:
– De passar även alla som känner sig stressade och utmattade.

5 tips för högkänsliga

  1. Pressa inte in så mycket som möjligt i arbetsdagarna, utan ta pauser. Prova gärna yoga och meditation – det kan hjälpa dig att släppa taget om tankarna och komma ned i kroppen. Ta promenader.
    – Forskning visar att när vi vistas i naturen, om så bara i en park, så sänks halten av stresshormoner i vår kropp.
  2. Skaffa regelbundna mat- och sovtider.
    – Många högkänsliga ”kraschar” när de är hungriga. Ät många små, regelbundna måltider oavsett hur upptagen du är. Kanske kan du ställa ett alarm när det är dags för mellanmål eller lunch.
  3. Sätt en gräns för hur stor del av arbetstiden du får ta uppdrag. Även det som är roligt kan du behöva tacka nej till, vila behövs oavsett hur kul du har.
    – Du behöver tid för att bearbeta alla intryck. Ofta sover man då bättre och märker att man får mer energi dagen efter, och slipper depressionstendenser, ångest och hjärtklappning.
  4. Visst måste man få in pengar, där kan det handla om att ta ett större grepp om vad du vill i livet, menar Åsa-Saga.
    – Det gäller att reda ut: vilken livssituation befinner jag mig i och hur vill jag ha det? Håller det över tid? Jag själv har valt att bo i glesbygd för att det är billigare.Du kan också försöka skaffa passiva inkomster, till exempel en e-bok eller webbkurs.
  5. Som högkänslig har du lätt för att känna av hur andra mår och engagerar dig gärna för mycket i andras problem. Det kan göra det svårt att säga nej. Åsa-Saga har ett dokument med färdiga ”nej tack”-svar hon kan använda. Hon tog även hjälp av en coach för att lättare släppa rädslan att inte få nya uppdrag.
    – I början kände jag att jag var skyldig att hjälpa mina kunder all vaken tid jag kunde stå på benen. Men det går att väva in luft. Vi är många som driver eget på ett mjukare sätt och det fungerar bra.

Här finns ett test för att se om du är högkänslig och mer information www.högkänslighet.se.

AV EBBA ARNBORG


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS