<![CDATA[Angeli Sjöström Hederberg fixar företagande och föräldraledighet.]]>

Föräldraledig – utan oro för kunderna

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 21 november, 2017

Många småföretagare oroar sig för att det är svårt eller rentav omöjligt att vara föräldraledig. Inte alls! Bara man planerar och utmanar rädslan att bli bortglömd, menar Angeli Sjöström Hederberg, som ska vara barnledig i ett år. Samtidigt som hon förverkligar en bokdröm – och företaget tuffar på!

Angeli har två bebisar, en på var arm: Andra barnet som är sex månader och boken Annalisa och födelsedagspresenten, ett par veckor gammal.

Ingen slump alls egentligen. Angeli är målmedveten. Hon var bara 24 år när hon startade sitt första företag. Hon hade insett att eget företag var en genväg till att få jobba med det hon ville – som organisationskonsult och processledare nischad mot ideella organisationer.

Angeli har alltid vetat vad hon velat och har tagit ut riktningen därefter. En bra förutsättning för att fixa föräldraledigheten också – hon gillar strategier.

– Det är något mystiskt i att kvinnor startar eget företag för att kunna få tid med familjen, medan män säger att de inte kan vara föräldralediga för att de driver eget företag. Det är hårt generaliserat, men det finns fortfarande många normer som både män och kvinnor behöver utmana, säger Angeli, som skrivit en bok om att vara företagande förälder.

– Mitt sätt att utmana normen är att visa att det går att vara ledig länge med så gott som samma omsättning.

För Angelis del handlar det om tre huvudpelare:

 1. SKAPA KONCEPT

Angeli bröt ut en del av det hon jobbade med och paketerade till en tydlig modell.

2. TA EXPERTROLLEN

Genom att skriva en bok, bygga mötesplatser för sina kunder och skapa webbkurser axlade Angeli expertrollen och stärkte sitt eget varumärke. Det blev också produkter som kunde sälja sig själva under föräldraledigheten.

 3. HITTA UNDERKONSULTER

Angeli skapade ett nät av underkonsulter som kunde ta hennes uppdrag under föräldraledigheten mot en kickback på 20–50 procent.

– Jag hade sett till att ta rätt betalt redan en bra tid före föräldraledigheten så jag hade en buffert och råd att kliva åt sidan och leja ut uppdragen på underkonsulter, säger Angeli.

Med sonen, som föddes 2014, var hon föräldraledig i åtta månader och öppnade knappt mejlen på sex. Med dottern som föddes i våras är ledigheten utökad till ett år. Hennes man är ledig precis lika länge.

– Vi småföretagare måste ha modet stoppa den egna impulsen att ha kontroll. Det kräver mycket av en. Den underkonsult som jag hade som ersättare för mig förra gången är det nu också. Hon får ingå avtal, fördela uppdrag på teamet och sköta all kundkontakt. Det funkar jättebra för alla.

Angeli följer månadsrapporteringen och de har telefonmöten med ett par månaders mellanrum. De har upprättat tydliga avtal där det är klargjort hur ansvarsfördelningen ser ut.

Den stora rädslan som många ofta har är att kunderna ska gilla ersättaren bättre, så att man ska tappa kunderna under föräldraledigheten. Men även detta reglerar Angeli i avtal – hon ”äger” kunden. Och all fakturering går genom hennes företag, med hennes logga.

– Jag insåg redan med första barnet att det handlade om mina egna fantasier. Många kunder märkte knappt att jag var föräldraledig. Vi småföretagare måste ta oss själva på lite mindre allvar. Och det som har förvånat mig är hur förstående kunderna är. Nu säger en del kunder ”då väntar vi tills du är tillbaka”. De försvinner inte. Det handlar om att bygga en god relation och se sig som jämbördiga. Jag överlevde – och jag har kvar mina kunder.

Strategin har varit en förutsättning för en längre föräldraledighet och har samtidigt gett Angeli möjligheten att förverkliga en dröm, barnboksserien Stora frågor för små medborgare. Böcker som tar upp ämnen som tiggeri, klimatångest och källkritik.

– Att leva jämställt är en viktig nyckel. Med första barnet undvek jag obetalt hemarbete och njöt av föräldraskapet, det var mitt heltidsjobb och allt annat delade jag med min man. Nu med andra barnet var jag sugen på ett passionsprojekt, som jag har svårt att få tid med annars. Jag hade ju byggt upp konsultrollen och min pengabuffert. Så varför inte använda det till att förverkliga barnbokdrömmen?

En månad före dottern föddes fick Angeli ja från ett förlag. Sedan har hon lagt en eller ett par timmar per dag på att färdigställa boken under dotterns första månader.

– Jag har aldrig unnat mig att göra något kreativt som inte är prestationsinriktat. Jag vill att barnböckerna ska vara passion och inte prestation. Nu när boken har kommit blir det lätt att jag kliver in i min vanliga roll med marknadsföring och försäljning, men jag fortsätter att påminna mig om att allt det där är möjligheter och inte måsten, säger Angeli.

Vinn boken ”Företagare och förälder”: Tävla här!