<![CDATA[]]>

5 misstag entreprenörer gör

Jenny Karlsson

Publicerades: 15 december, 2011

Har du förutsättningarna för att växa – eller begår du de klassiska misstagen? Niclas Carlsson, grundare av Founders Alliance, ger här fem vanliga företagarfällor.

Det är inte fel att göra misstag, menar Niclas Carlsson som är grundare av Founders Alliance, Sveriges största nätverk för entreprenörer. Tvärtom ska det snarare ses som en tillgång för entreprenörer. Genom att lära sig av dem undviker man att misstagen växer sig större.

Men då gäller det som sagt också att man ser vilka misstag man gör.

Här är de fem vanligaste, enligt Founders Alliance-grundaren:

1. Du säljer ut aktier för snabbt
Ett vanligt misstag, enligt Niclas Carlsson, är att entreprenörer allt för snabbt säljer ut sina aktier i företaget. Enligt honom ska du behålla dina aktier så länge du kan – annars blir det svårt att bygga ett stort företag.

2. Du vågar inte delegera
Att tro att man är världsbäst på allt i hela bolaget och behålla kontrollen i alla positioner, från receptionen till VD-posten, är ett annat vanligt misstag. Men problemet med att inte släppa fram någon annan är att de inte kan utföra sitt jobb på bästa sätt, eftersom de inget själva bestämmer. Du måste ställa dig frågan: vill du driva ett tvåmannabolag när du är åttio, eller vill du driva ett ”tvåmiljonersanställdabolag” när du är åttio? Vill du bygga bolag gäller det att börja delegera.

3. Du siktar för lågt
I stället för att tänka stort har du bara en affärsplan. Nyckeln är i stället att ha en ”visionary-plan”, en drömvision. Men att tänka största möjliga tanke och pressa den lite till för att se hur stort bolaget kan bli – det kräver ett stort fokus. Många entreprenörer vågar inte kombinera sin affärsplan med en visionärsplan, menar Niclas Carlsson.

4. Du ser inte samhällsnyttan
Många entreprenörer jobbar så hårt med företaget att de glömmer bort att se själva meningen med det. Att beskriva samhällsnyttan, ha ett större perspektiv och se effekten det kommer att ha en dag, gör att det blir ett roligare företag att arbeta i och med. Kunderna ser det som mer attraktivt och ditt varumärke blir starkare. Niclas Carlssons råd: Sätt ditt bolag i ett större samhällsperspektiv och uttryck den nytta som det tillför samhället, redan dag ett.

5. Du glömmer din egen hälsa
Att sätta sin hälsa åt sidan när du driver företag är ingen vinnande strategi. Du kan till exempel bli förkyld för lätt – vilket signalerar att du har det tufft. Då kan du uppfattas som en dålig ledare. Se till att ta ansvar för din egen hälsa på vägen – det vinner både du och företaget på.

 

Artikeln uppdaterad 2015-12-21.