<![CDATA[]]>

Få mer gjort på kortare tid – 3 råd för att prioritera rätt

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 25 september, 2015

Har du svårt att hinna med alla arbetsuppgifter? Driva Eget frågade en expert på området, David Stiernholm, hur du får mer gjort på kortare tid. Här är hans bästa tips.

Varje dag ställs vi inför en mängd val och ofta tar vi först tag i den uppgift som känns mest bråttom. Men är det verkligen den ”branden” vi ska släcka först? Enligt Sveriges enda struktör David Stiernholm som är aktuell med boken Målmedveten, skulle vi hinna mycket mer om vi prioriterade rätt.

– När jag är ute och föreläser om hur man blir mer strukturerad har jag märkt att många tycker det svårt att prioritera. Man är ambitiös och vill få mycket gjort och har därför svårt att säga nej med gott samvete.

David Stiernholm Foto: Anna Sigvardsson

David Stiernholm Foto: Anna Sigvardsson

Det gäller att bena ut vilka arbetsuppgifter som är viktiga och inte bara bråttom. Vad är viktigt för den enskilde medarbetaren för att lyckas med företagets mål?

– Alla behöver skaffa sig specifika mål som är tydliga och exempel på arbetsuppgifter som bidrar till att nå dessa mål. Ju mer vi specificerar ju enklare är det att veta vad vi ska göra för att nå målen. Gör målen och arbetsuppgifterna lättillgängliga, häng till exempel upp dem vid datorn! Då kommer vi lättare att kunna nyttja dem i vardagen.

Hur ska man då tänka för att prioritera rätt? Enligt David är Eisenhower-matrisen något många känner till men få arbetar efter.

– Först ska vi göra det som både är viktigt och bråttom. Därefter det som är viktigt och inte bråttom, vilket ofta är det långsiktiga arbetet, såsom förbättringsarbete och nätverkande.

 

Davids 3 bästa råd – så prioriterar du rätt och får mer gjort

  • Ta fram några få mål som är så specifika att du lätt kommer på uppgifter du kan göra för att nå dem. På www.malformulering.se får du gratis och automatisk hjälp med formulerandet.
  • Placera målen så lättillgängligt att du kan slänga ett getöga på dem när det är som mest och du behöver prioritera.
  • I din att göra-lista, markera de uppgifter som bidrar till dina mål som viktiga och gör dem först, i ”brådskandeordning”.