Ditt livAtt starta en egen dagstidning för att utmana Aftonbladet kräver sin entreprenör. Just det gjorde Douglas Roos när han grundade Nyheter24 – och lyckades mot alla odds. Christian Rudolf på Disruptive.nu har intervjuat den före detta tv-draken om hans framgångssaga.

Alla som har sett tv-programmet Draknästet känner igen Douglas Roos, en av riskkapitalisterna som deltagarna får pitcha sina affärsidéer inför. När Christian Rudolf, SEO-konsult som driver Sveriges största entreprenörsblogg Disruptive.nu, intervjuar den före detta draken om entreprenörskap kommer han in på en av de viktigaste framgångsfaktorerna för en företagare:

– Man måste ha en passion. Det måste finnas en drivkraft kring entreprenörskap. Vad vill man uppnå? Det kan handla om pengar, om ära och berömmelse eller det kan handla om att du vill byta liv. Men drivkraften är viktig. Och passionen för att bygga ett bolag, säger Douglas Roos.

Själv är han en av grundarna till nyhetssajten Nyheter24. Han och medgrundaren Patrik Sandberg delade en passion kring att utmana Aftonbladet och ta en del av jättens enorma annonskaka. Dessutom, erkänner han:

– Det är en sådan galen grej att starta en dagstidning mitt under brinnande finanskris. Vi är inte publicister och vi har inget mediehus bakom oss. Det var häftigt.

Två veckor efter att Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 lanserade de Nyheter24. En dag reste sig Patrik Sandberg upp på kontoret och vrålade: ”JAAAAA!”.

– Då hade vi gjort vårt första sälj. Det var till Ikea och vi sålde för 3 000 kronor, skrattar Douglas Roos.

HÄR kan du se hela webb-tv-klippet där Douglas Roos berättar om sina framgångsfaktorer med Nyheter24 i intervjun med Christian Rudolf på Disruptive.