Ditt livNystartade coachen Lisa vill hålla en låg prisnivå i startfasen men blir anklagad av sina kolleger i branschen för att prisdumpa. Vad är rätt eller fel? Hjälp henne här.

I denna avdelning på sajten och i tidningen Driva Eget får en läsare berätta om ett dilemma eller en utmaning – och får hjälp av er läsare. Denna gång är det Lisa (namnet är figurerat) som är nystartad och behöver kunder.

Hennes mejl (i kortad version):

Jag har precis startat eget som coach efter att ha jobbat som anställd. Jag har en utbildning inom min nisch och min plan är att jobba med både privatpersoner och företag.

Min tanke var att börja billigt för att få upp en kundbas. Jag har därför tagit 300 kronor (inklusive moms) i timmen för privatpersoner. Jag tänker såklart att jag på sikt kan ta mer, men jag är fortfarande ny på det här och känner att jag vill ha mer erfarenhet innan jag kan höja priset.   

När jag åt lunch med en kollega i branschen för ett tag sedan blev hon alldeles förskräckt över mitt pris. Hon menade att det var alldeles för lite och att jag ”dumpade” priserna i hela branschen. Sedan dess har andra sagt samma sak, och jag känner mig både irriterad och till viss del påhoppad.

Visst kan jag höja priset, men de personer jag träffar har inte råd att betala mer så då står jag ju där utan några kunder alls. Det måste väl vara upp till mig var jag vill ta betalt, eller? 

Vad ska jag göra?

Vad tycker du om Lisas dilemma? Ska man få sätta sitt eget pris eller bör alla jobba för en högre prisnivå? Har du något råd till henne? Lämna en kommentar här. Ett urval av svaren kommer att publiceras i Driva Eget. Vi kan behöva korta långa svar något.

Vill du ha hjälp med ett dilemma? Mejla camilla@driva-eget.se. Du kan vara helt anonym.