Ditt livFramgångsrike Christer Olsson, vars bok har sålt i över 40000 ex, såg fram emot att träffa småföretagarna på Driva Eget-dagen. Han uppmanade alla att omvandla drömmarna till mål. Men hur? Spana in här!

– Hur många här inne har en dröm? Hur många tror att drömmen går att förverkliga? Bra! Då har ni ingen dröm. Ni har ett mål.

Christer Olsson uppmanar publiken på Driva Eget-dagen att sätta upp en dröm – långt fram.

– Och så backar ni – vad bör jag göra i morgon? Då har du gjort drömmen till ett mål och du kan börja göra.

För att börja göra kan det krävas mod.

– Men vad är du rädd för? I mitt fall har jag tänkt att det värsta som kan hända är att åka hem till mamma och äta Skogaholm-limpa. Och vad är jag rädd för? Hon bor ju jättefint ute på Öckerö.

För att lyckas med sina mål och sitt företag är det viktigt att tänka igenom sitt företags viktigaste konkurrensmedel.

– Alldeles för många lägger för mycket energi på tjänsten i sig. Många här har inte kommit på en revolutionerad idé utan jobbar i en befintlig marknad. Hur ska du får en del av marknaden?

– Människor tycker om att göra affärer med människor som vi tycker om. Om det här banala påståendet stämmer, vem tycker vi om? Vi tycker om de som vi tror tycker om oss! De som bryr sig om – mig! På riktigt.

Christer Olsson uppmanar också publiken att inte bry sig så mycket om sitt resultat utan kundens resultat:

– Fundera inte på vad du ska tjäna utan vad de ska tjäna. Bry dig inte så mycket om dig själv.

– Tänk också på att den som vill mest vinner. Vänta inte på att någon ska ringa, ge dig ut! Stå för att du säljer, var en säljare! Du är ditt företags viktigaste konkurrensmedel.