<![CDATA[]]>

Bli en framgångsrik social entreprenör

Annika Rosell

Publicerades: 2 november, 2012

Björn Söderberg, företagare med verksamhet i Nepal, kommer i dagarna ut med en ny bok, ”Det enda som räknas”. Där berättar han hur man lyckas som social entreprenör.

Det är inte de briljanta idéerna som bygger ett lönsamt företag, utan envishet och drivkraft. Det är heller inte jättelika event som berättar vilket företag ni är, utan de små, dagliga handlingarna.

Det är några av tankarna i Björn Söderbergs nya bok, där han beskriver vilka utmaningar som möter sociala entreprenörer i dag.

Björn Söderberg driver själv sedan flera år företag i Nepal, men det handlar inte som välgörenhet. För honom är det viktigt att även socialt entreprenörskap utgår från verkligt affärsmässiga överväganden.

Däremot har han inte mycket till övers för all byråkrati och formkrav som omger företagande – affärsplaner, bankbesök och power point-presentationer. Björn Söderberg är en handlingens man, vilket han bland annat har berättat om i Driva Eget. Det har gjort honom till en framgångsrik entreprenör, som lyckas kombinera socialt och hållbart företagande med lönsamhet.

Björn Söderberg går gärna utanför ramarna– både när han tänker och driver företag. I sin nya bok avlivar han bland annat myten om att man måste ha mycket pengar eller höga examina för att lyckas med sitt företag. Det enda som räknas är din egen drivkraft och ditt engagemang – finns det, så ordnar sig det mesta.

Boken heter ”Det enda som räknas” och ges ut av Book House.