Ditt livJobba effektivare, få mer gjort och må bättre genom att etablera några nya enkla vanor– här är mobil- och webbapparna som hjälper dig.

Vill du nå nya höjder i din firma? Här listar vi sex riktigt goda vanor som kommer att hjälpa dig i ditt företag – och apparna som hjälper dig nå dem.

1. Nå dina mål
Slösurfa, råka kolla Facebook, ta en kaffepaus – med kaka… känns det omöjligt att nå dina mål? Appen Beeminder loggar hur du rör dig mot målet. Och det riktigt fina: märker den att du är på väg helt ur kurs får du lov att böta en summa pengar. Motiverande va?

2. Hitta ditt fokus
När någon stör på kontoret kan du stänga dörren, eller sätta i lurar. Men på datorn då? Med appen Hey Focus för Mac kan du välja webbsidor eller program som ska blockeras för att du ska kunna fokusera. Genom att ställa in tidsintervall i förväg, kan du slå dig ner vid datorn utan risk för några som helst frestelser (om du inte har ett kakpaket på skrivbordet förstås!).

En liknande app är Forest. Sätt ett tidsintervall som du ska ägna dig åt en arbetsuppgift. När du börjar planteras ett träd som växer tills du klarat uppgiften – men dör om du slutar i förtid.

3. Få koll på var du lägger din tid
Du har säkert hört det förut: Genom att få koll på exakt hur mycket tid du lägger på olika arbetsuppgifter kan du bli pricksäkrare i din fakturering, och hitta områden att effektivisera.

Men det tar ju tid, tänker du kanske? Inte med programmet Rescue Time. Det jobbar nämligen i bakgrunden och registrerar varenda sekund du lägger på olika hemsidor och i olika program på datorn. Sedan kan du logga in och se fina diagram över allt du har gjort.

4. Ta hand om kroppen
Att variera din arbetsposition och stå upp ibland på kontoret förhindrar ryggsmärtor, aktiverar muskler, ökar ämnesomsättningen, ger energi och hjälper dig leva längre. Brukar du hamna i flow och glömma allt annat? Med appen Stand Up blir du påmind. Du kan ställa in så att den känner av din plats och bara larmar när du är på jobbet.

5. Strukturera upp att göra-puckarna
Det finns massor av bra att göra-appar, som Trello, Remember the milk, och Evernote. Använder du dessutom Gmail, Slack och kanske Github för att kommunicera med olika team? Då har du troligtvis att göra-puckar över hela eterrymden.

Har du hört effektivitetsrådet: Ha EN att göra-lista? Lugn! Appen Taco samlar in att göra-punkter från över 40 olika appar, och så kan du kategorisera dem och dra de viktigaste till en ”att göra nu”-lista.

6. Automatisera
Appen IFTTT (if this than that) kan hjälpa dig med nästan allt, men du måste ställa in den själv. Den går ut på att du bestämmer ”om det här händer så gör detta”. Det kan vara påminnelser, att samla fakta från andra appar, att automatiskt lägga upp alla blogginlägg du skriver på Facebook eller logga vilka tider du är på kontoret i Google kalender, och så vidare.

Bonus: Bli påmind och peppad att klara dina nya vanor

För att lyckas göra nya vanor till rutiner kan lista dem i Productive App  och bli påmind om dem på tidpunkter du väljer. Appen visar hur många gånger du klarat av din vana på raken, för att på så sätt hjälpa dig hålla motivationen uppe.