Ditt livBra arbetsmiljö handlar om så mycket mer än ergonomiska tangentbord och justerbara skrivbordsstolar. Det kan lika gärna handla om gröna växter och ljud.

1. Inred grönt. Alla växter tar upp koldioxid och ger ifrån sig syre, vilket bidrar till friskare luft. Resultatet blir bättre sömn, ökad kreativitet och mer energi. Några populära luftrenare är fredskalla, paradisträd, kantdracena, bergpalm och murgröna. Ställ en växt nära arbetsplatsen så renas inte bara luften på farliga kemikalier utan den återfuktas också.

2. Variera ställning. Höj- och sänkbart skrivbord behöver inte vara så dyrt, men kan göra stor skillnad för ryggen.

3. Skippa laptopen. Eller använd åtminstone en separat skärm vid arbetsbordet. Annars kommer nackbesvären snabbt när man sjunker ihop framför den lilla skärmen.

4. Externt tangentbord. Försök att inte jobba med mer än axelbrett mellan armarna. Växla mellan höger och vänster hand när du använder musen.

5. Välj rätt färg. Starka färger funkar i miljöer där man vistas kort tid, men kan vara tuffa när man ska koncentrera sig länge. Gröna toner ger lugnande inverkan, medan gult, orange och rött aktiverar. Grått upplevs däremot som oinspirerande – och vem vill ha det så på jobbet? Läs om hur färgvalet påverkar arbetet: driva-eget.se/farger

6. Sitt på en boll. Byt ut stolen mot en pilatesboll en stund varje dag och stärk bålen.

7. Rör på dig. Ordna miljön så att du måste röra på dig. Skrivaren ska inte stå på ditt arbetsbord till exempel.

8. Möblera i zoner. Skapa olika typer av miljöer på kontoret där man kan jobba kreativt i grupp alternativt lugnt i avskildhet.

9. Tänk ljust. Utnyttja naturligt ljus så gott det går och komplettera med bra lampor. Ljuset styr vår hormonproduktion, vilket i längden påverkar immunförsvaret. Dåligt ljus (för lite eller fel ljus) gör att man får ont i ögonen och huvudet.

10. Rätt med oräta linjer. Organiska former gör att vi mår bra. Så satsa hellre på skulpturer än tavlor och snarare en rund matta än en fyrkantig.