BluffakturorSe upp för utskicket från Företagsopinion OÜ. Det ser ut som en undersökning om migration och invandring, men den som fyller i förbinder sig att köpa en dyr webbannons i två år.

I slutet av juli nådde en ny, lurigt utformad blankett Sveriges företagare. Avsändaren är Företagsopinion och talongen är märkt ”Propå –

Utskicket ser förtroendeingivande ut men missa inte det finstilta.

Utskicket ser förtroendeingivande ut men missa inte det finstilta.

Verksamhetsår 2017” med underskriften ”Arbetsmarknad – Migration – Invandring”.

Företagaren Maria är en av de som fått utskicket.

– En mycket omsorgsfullt utformad blankett, inplastad och försedd med frankerat kuvert. Man ska fylla i och skriva på om man kan vara intresserad av att mot ersättning ta emot en nyanländ för olika sorters instegsjobb och arbetspraktik. Det man egentligen skriver på är att man köper en annons på deras hemsida för det facila priset 6395 kr per år, säger hon till Driva Eget.

Blanketten ser officiell ut, med kryssrutor och numrerade rader, och innehåller till och med en fråga huruvida ”propåformuläret” är lättbegripligt. Bakom estländska Företagsopinion OÜ ligger Henry Deloné, som också äger varningslistade Nummerupplysningen, som även har kopplingar till Bolagsupplysningen.

– Vi har fått in förvånansvärt få klagomål, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag, som var först ut med att varna för Företagsopinion 24 juli. – Antingen för att den gått obemärkt förbi, eller för att man inte brytt sig att anmäla den.

Den nya varianten är inte en slump, menar Ludvig Isacsson.

– Migrationen är en aktuell fråga, och jag tror inte att företagare förväntar sig att något som ser som en sån här undersökning leder till ett avtal. Man fyller i för att man tror att man gör en god gärning, och missar det finstilta.

Han tror att många kan låta sig luras, trots att blankettbluffarna från Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen fått mycket uppmärksamhet i media.

– Man behöver vara beredd på att bluffar är ett fenomen som existerar, oavsett vad det gäller. Allting som skrivs under bör man läsa en extra gång. Samma gäller naturligtvis telefonförsäljning, säger Ludvig Isacsson.

Är det en slump att detta kommer just nu under sommaren?

– Fakturabedrägerier är ett året runt-problem och har inget med semestertider att göra. Rent generellt ser vi inte någon ökning av fakturabedrägerier under sommaren, säger Ludvig.

Maria lät sig inte luras – den här gången.

– Jag har gått och varit irriterad på mig själv för att jag tidigare gått på Bolagsupplysningens blankett. Men det var först när jag vände och såg sista sidan med allt finstilt som jag såg likheten.