BluffakturorDen senaste veckan har tusentals svenska företag fått ett brev från företaget Bolagsupplysningen.se. Den som nappar på erbjudandet får betala dyrt för att synas i en nystartad nätkatalog.

Metoden med att skicka ut en oklart utformad uppdateringsblankett för att lura in kunder är gammal. Mest känd på senare år är varningslistade Nummerupplysningen.se, som dock förlorat flera tvistemål i tingsrätter mot företagare som känt sig vilseledda.

Bolagsupplysningen.se:s utskick är tydligare utformat. Först listas uppgifter hämtade ur offentliga källor som SCB och PRV. Möjligheten att mot en kostnad lägga till extra uppgifter på Bolagsupplysningens webbplats står för sig.

Den som tackar ja accepterar enligt det finstilta på samma sida att betala 4 795 kronor per år i två år, en period som förlängs med 12 månader om den inte sägs upp i tid. Det mest luriga är den återkommande uppmaningen att: ”Vänligen returnera snarast! Bolagsupplysningen.se står för portokostnaden” som står både på returkuvert och blankett.

Det kanske inte är en slump att Bolagsupplysningens blankett är tydligare utformad. Mycket tyder på att det är samma personer bakom Bolagsupplysningen som Nummerupplysningen:

  • Båda tjänsterna drivs av estländska firmor, Bolagsupplysningen OÜ respektive Nummerupplysningen OÜ.
  • Både Bolagsupplysningen.se och Nummerupplysningen.se ligger på servrar hos den tyska internetleverantören Hetzner Online AG.
  • Båda webbplatserna innehåller exakt samma underrubriker, nyckelord och beskrivningar av tjänsten.
  • En sökning på de olika webbplatserna ger en identisk träfflista, hela vägen ned till stadsnivå.
  • Båda företagen använder en svensk IP-telefonileverantör för sina kundtjänstnummer, som besvaras av personal i Estland.
  • Styrelseledamoten i Bolagsupplysningen OÜ sitter också i Nord Faktura OÜ och svenska Nord faktura AB. De senaste fakturorna från Nummerupplysningen OÜ ska betalas just till Nord faktura AB.

Hittills har ett antal företagare rapporterat blanketten till både Svensk Handels och Förenade Bolags varningslistor. Ingen av aktörerna har dock lagt till företaget sina varningslistor ännu, även om Förenade Bolag gått ut med varning för utskicket.

Värdet för en företagare att betala för att synas i en nystartad nätkatalog som Bolagsupplysningen.se är med stor sannolikhet mycket litet.

– Eniro och Hitta.se är de överlägset största (nätkatalogerna, reds. anm.), och egentligen de enda rikstäckande värda att satsa på, sa Eric Rosander på ER Mediekonsult till Driva Eget i en tidigare artikel.

Företagarens checklista för katalogmedverkan
Det här bör du tänka på om du funderar på att köpa plats i kataloger, tryckta eller på nätet:

  • Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Ta reda på hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
  • Tacka aldrig ja i telefon, utan begär offerter från katalog- och söktjänster. Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. Tänk på att säljare gärna vinklar sin statistik till sin egen fördel – var kritisk!
  • Räkna ut kontaktkostnaden för en ny kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
  • Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering!

Kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.

LÄS OCKSÅ: “Hur ska jag agera mot Nummerupplysningen?”

VIKTIGT: Läs hur du kan bestrida Bolagsupplysningens fakturor här!