<![CDATA[]]>

Så lurar blufföretagen Driva Egets besökare

Camilla Björkman

Publicerades: 12 augusti, 2011

Nästan hälften av besökarna på Driva-eget.se har i år blivit uppringda av en fakturaskojare. Var femte av dem har tackat ja till tjänsten och fått en faktura. Det visar en ny undersökning från Driva Eget.

En ny undersökning på Driva-eget.se visar att nästan hälften av besökarna (48 procent) har blivit uppringda av en fakturaskojare som försökt lura på dem en blufftjänst. Drygt var femte person (18 procent) har tackat ja till tjänsten som erbjuds och fått en faktura på posten. Nästan var tredje person (27 procent) har fått hem ett fakturaliknande brev från något av blufföretagen.

Undersökningen visar också att 5 procent av alla besökare har betalat pengar till fakturaskojarna.

Magnus Kroon, tillförordnad säkerhetschef på Svensk Handel, är inte förvånad över siffrorna:

– Det är en bra bild över hur det ser ut – tyvärr. Framförallt är det beklagligt att så pass många företag betalar bluffakturorna, säger han.

Blufföretagens främsta vapen är att hota med Kronofogden, vilket gör att många småföretagare betalar av rädsla för betalningsanmärkning. Magnus Kroons råd är att syna bluffen och inte betala (läs HÄR hur du ska göra om du har fått en bluffaktura).

– I 98 fall av 100 går det bra. I övriga fall kan det gå till Kronofogden men även där har man chans att visa att man är oskyldig.

Idag får Svensk Handel in runt 100 klagomål om dagen från småföretagare som råkat ut för fakturaskojarna. Ibland sker toppar när ett företag har gjort massutskick och då kan det röra sig om över 100 000 fakturor som skickats ut från ett och samma bolag.

Magnus Kroon menar att även om antalet polisanmälda fakturaskojare har ökat finns fortfarande ett stort mörkertal av fall som inte anmäls – och de som anmäls tas ofta inte på allvar.

– Det är låg bevakning och poliserna utreder inte de anmälningar som kommer in. De som väl åker dit får låga straff.
Att 5 procent av Driva-Eget.se:s besökare har betalat en bluffaktura kommer inte heller som en överraskning.

– Vi bedömer att svenska företag betalar runt 1,2 miljarder till de här företagen varje år. För att inte tala om all tid man lägger ner på dem.

Anders Östlund (på bilden) från Sollefteå är en av de småföretagare som lurats att tacka ja till en blufftjänst i telefon. Han stämdes av SGP Online Publishing, som fakturaskojaren heter, för utebliven betalning – men vägrade ge vika.

– Jag svarade rätten vad som hänt, och påpekade att ljudinspelningen som skulle vara bevis var av dålig kvalitet. Ingenstans framgick det att jag tackat ja till att finnas med i en ny internetförteckning över företagare, säger han och fick i maj veta att anmälan dragits tillbaka.

Här kan du köpa Driva Egets specialnummer med stort tema om fakturaskojarna.

Här kan du prenumerera på tidningen och kan då välja att få detta nummer som första nummer.

Magnus Kroon, tf säkerhetschef på Svensk Handel.