BluffakturorI ett och ett halvt år har Driva Eget kämpat mot fakturabedragarna. Nu tar vi nästa steg med en handbok där du kan lära dig hur du gör om du drabbas av fakturaskojare och oseriösa säljare. 

I nyaste numret av Driva Eget bjuder vi på en handbok på 16 sidor, där vi bland annat berättar om hur fakturaskojarna försöker lura dig, vad du ska göra om du blivit drabbad och flera knep för att undvika bedragarna.

Här är 5 vanliga erbjudanden som bedragarna brukar locka med, och som du ska vara extra försiktig om du blir uppringd om.

Katalog och sökregister

Säljaren låtsar att du redan är kund och ber dig bekräfta dina och företagets kontaktuppgifter. Nämner först i avtalsinspelningen på slutet att ett införande kostar. Utger sig för att vara någon av de stora, etablerade katalogerna, eller använder liknande namn, tex ”Hittaföretag”, ”Gulasidorna”, ”Nummerupplysningen”.

Förbrukningsvaror

Ger sken av tidigare kontakter. Överdrivet sociala och personliga, hänvisar ofta till undersökning du ska ha varit med i. Försöker få dig att acceptera beställning av storpack lysrör, skrivartoner, rengöringsmedel etc. Ljuger om produktens egenskaper: ”Miljötoner”, ”longlife-lysrör” etc.

”Google”

Säger sig ringa från sökmotorn Google, eller ha samarbete med Google. Får dig att tro att du måste betala för att synas i sökresultatet. Säljer i själva verket, dyrt AdWords-annonser på Google. Vissa erbjuder plats på sin egen hemsida med nyckelord som ska göra så att du kommer högre upp i sökresultatet. Kan locka med billig provperiod, men detta måste sägas upp omgående för att inte förvandlas till dyrt, löpande abonnemang.

”Avtal som inte sagts upp”

Hävdar att du tidigare haft ett provavtal som du inte sagt upp, trots att något sådant inte finns. Nu kostar förlängningen 24 000 kronor för två år. Erbjuder dig att minska summan genom att spela in ett ”avslutande avtal”. Är hotfulla och otrevliga. Metoden användes av den organiserade brottsligheten bakom Företagslansering Sverige AB och har i domstol konstaterats vara bedrägeri.

Spärrtjänster

Erbjuder tjänst som felaktigt påstås sätta stopp för telesäljare, ett “NIX för företagare”. Påstår att de skickar ut spärrlistor till landets callcenter, alternativt att du kan hänvisa alla försäljningssamtal till dem för sållning.

Många fler nyttiga råd hittar du i den 16-sidiga handboken “Fakturaskojarna” i det senaste numret av Driva Eget.