BluffakturorHur hanterar man felaktiga fakturor från Svensk Företagsrådgivning, undrar vår läsare. Läs här expertens tips.

Fråga: 
En av mina kunder med enskild firma har fått en faktura från företaget Svensk Företagsrådgivning. Hon har tidigare varit betalande kund men sagt upp avtalet i god tid förra året. Trots det har det kommit en faktura – som vi bestridit –och en påminnelse. När vi ringer är de mest otrevliga. Vad ska vi göra?
- Per W.

andersnymanSvar från Anders Nyman, expert på bluffakturor:
Att ni har mejlbevis på att avtalet sagts upp enligt avtalsvillkoren väger tungt, och jag bedömer att Svensk Företagsrådgivning inte har någon grund för sin fordran. Ni har också bestridit fakturan som man ska.

SFR Svensk Företagsrådgivning har sina rötter i den gruppering med fakturaskojare i Thailand Driva Eget kartlade för ett par år sedan. Då hette bolaget FLAT Marketing KB och sålde den påhittade ”företags-nix”-tjänsten ”Nej Tack”. 2010 bytte kommanditbolaget namn till Svensk Företagsrådgivning och började sälja en tjänst som skulle hjälpa företag mot fakturaskojare.

2011-2012 drevs och fakturerades “Svensk Företagsrådgivning” av One Two Call KB, ett numera konkursat kommanditbolag. Komplementären, en man född 1990, dömdes 25 november 2014 till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll.

Enligt den dömde mannen sysslade bolaget med tillverkning av hemsidor, bannerannonsering och säkerhetslösningar för företag, och arbetet sköttes från Thailand, bland annat telefonförsäljning mot Sverige med hjälp av IP-telefoni. One Two Call KB omsatte från start 2011 till konkursen 2013 minst 4,5 miljoner kronor.

2013 var det istället den enskilda firman Kaymark Marketing som skickade fakturor på Svensk Företagsrådgivning. 2014 var det så KM Solutions Kommanditbolag som skickade fakturan, med samme man som i den enskilda firman som komplementär.

SFR Svensk Företagsrådgivning finns inte med på Svensk Handels Varningslista. Däremot lade Förenade Bolag till dem igår efter att Driva Eget hört av sig.

– Vi har bevakat dem under lång tid och ser oklarheter på många fronter, säger Ludvig Isacsson som är kommunikationsansvarig på Förenade Bolag.

– Främst att man arbetar från just Thailand men även avtalshanteringen och hur kommanditbolagen missköts och byts ut till synes regelbundet, fortsätter han.

Förenade Bolag påpekar också i sin varning att KM Solutions fakturerar för löpande avtal, trots att dessa upprättades med konkursade One Two Call KB. Egentligen borde värdet av de avtalen ha tillförts konkursboet som hade skatteskulder i miljonklassen.

Det finns alltså många oklarheter kring försäljningsmetoder, nyttan av tjänsten och vem som äger kunderna. Fortsätt därför att bestrida eventuella påminnelser.

/Anders Nyman