BluffakturorHör du till dem som fick inkassokrav på en parkerings­bot som du aldrig fått? Så här gick det sedan.

Tio tusentals falska inkassokrav för obetalda p-böter skickades ut till svenska företagare, men mottagarkontot spärrades och bedragarna kom inte över några pengar.

Fakturaskojare brukar hålla sig i en gråzon där de lurar företag att ingå ett avtal och först därefter skickar en faktura. Helt påhittade fakturor är mindre vanliga, men då och då förekommer de. Det senaste exemplet är Parkeringsinkasso Svenska AB, som i slutet av september skickade över 14 000 ”inkassokrav” till svenska företagare, främst i Stockholmstrakten.

Fakturan på 930 kronor påstods gälla en obetald parkeringsavgift för ett fordon med angivet registreringsnummer. Betalningsfristen var 10 dagar, annars skulle ärendet lämnas över till Kronofogden. Uppgift om fordringsägare och var felparkeringen skulle ha skett saknades däremot.

De som försökte kontakta Parkeringsinkasso märkte snabbt att varken epost eller hemsida fungerade, och ingen svarade i företagets telefon. Företaget saknar också inkassotillstånd.

– Vi fick 400 anmälningar första timmen, säger Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter. Han kontaktade snabbt banken, som stängde mottagarkontot för uttag samma dag.

– Det blev noll pengar för bluffarna, konstaterar Jan.

Evert Norberg, förundersökningsledare vid Stockholmspolisens bedrägerirotel, har tagit över fallet med de falska kraven.

– Vi har fått in 2 000 polisanmälningar och åklagare är inkopplad, säger han.

Evert vill uppmana alla att bestrida felaktiga krav, även sådana som är en uppenbar bluff.

– Ange fakturanummer och gör det via epost så har du ett kvitto på bestridandet, säger han.

Han uppmanar också alla som får falska fakturor att polisanmäla dem, oavsett om man låtit sig luras eller inte.

– Dels får vi vetskap om brottet och en känsla för omfattningen. Dels får vi kunskap om alla fakturor är likadant utformade och om betalningsmottagaren är samma, säger han.