BluffakturorEn av Driva Egets läsare, 17 år, är förtvivlad. Läsarens pappa blev uppringd av Servicefinder och ska ha ingått ett mycket kostsamt avtal. Driva Egets expert Anders Nyman ger råd.

Så här skriver signaturen “U”:

Hej!

Jag är 17 år och min pappa som är inte så bra på svenska blev uppringd av Servicefinder som säger sig vara ett stort företag som kan erbjuda min pappa tjänster som ska ge honom nya kunder. Min pappa har startat ett byggföretag för att försöka tjäna mer pengar.

Servicefinder kräver nu pappa på totalt 72 000 kronor (3 000 kronor i 24 månader). Det är han missnöjd med och har vänt sig till Företagshjälpen för att skaffa hjälp.

Vi ringde till Servicefinder och sa att vi inte kunde betala så mycket och att vi inte förstod vad de sa. Vi bad dem att skicka en inspelning av samtalet som de påstår sig ha spelat in. Men vi fick ingen mail från dem och de vill bara ha pengar. De säger att vi har ett avtal på minst tre månader.

Betyder det att man måste betala 72 000? Även om man är kvar i avtalet i tre månader? Och hur blir det med Företagshjälpen?

Jag ber er om hjälp och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa oss, då har ni gjort min dag, mitt år. 

Driva Egets expert på blufföretag, Anders Nyman, svarar HÄR.

FRÅGA DU OCKSÅ! Är du också drabbad av fakturaskojare? Fråga Anders om råd här.