BluffakturorEn läsare verkar ha ingått ett avtal med företaget Företagshjälpen – motvilligt. Nu rycker Anders Nyman, Driva Egets expert på fakturaskojare, ut och hjälper till.

“Jag har precis startat ett enskilt företag och häromdagen blev jag uppringd av Företagshjälpen. Allt lät jättebra i telefon men vederbörande talade inte om att detta var ett avtal, inte heller att han spelade in samtalet”, skriver en läsare och fortsätter:

“Efter att ha sökt på företagetsnamnet så ser jag mängder med missnöjda företagare. Detta får mig att reagera kraftigt och jag skickar ett mail att jag avstår från deras erbjudanden. Och vill ha en bekräftelse på det – inget svar. Skickar igen och åter inget svar.

Några dagar efteråt kommer en faktura på 3 406 kronor för 6 månader och 3 års avtal. I den står det på paragraf 5.1: 'Avtalet börjar gälla vid betalning av den första fakturan och gäller därefter under tid som överenskommit i samband med beställningen av tjänsten, och som anges på fakturan. I och med betalning av första fakturan har kunden bekräftat beställningen av tjänsten, de allmänna villkoren samt den angivna avtalstiden.'

Några dagar efter fakturan ringer de och jag säger att jag avstår från deras erbjudande. Han säger att det inte går och att de har dragit igång en enorm process och beställt in tjänster. Jag upplyser att jag har ångerrätt. Han talar om att jag inte har det som företagare. Jag har inte utnyttjat någon tjänst! Jag säger att jag återkommer och lägger på.

Nu är min fråga hur jag ska gå till väga för att bli av med dem?”

Anders Nyman rycker ut – läs hans svar här.

FRÅGA DU OCKSÅ! Vill du ha hjälp av Driva Egets expert? Ställ din fråga här.