<![CDATA[]]>

”Hjälp, jag har blivit lurad av Min Adressändring”

Ebba Arnborg

Publicerades: 26 maj, 2015

Nina är kontaktperson till ett ensamkommande flyktingbarn som råkat ut för bluff-företaget Min adressändring. ”De trakasserar mig, vad ska jag göra?” undrar hon. ”Att du får ett hotfullt mejl är inte unikt” menar vår expert och ger här råd.

Vi fick in en fråga till redaktionen:

Hej! Jag är kontaktperson till ett ensamkommande flyktingbarn, en kille på 19 år som råkat ut för bluff-företaget Min adressändring. De trakasserar nu mig som kontaktperson och skriver bland annat:

”Vi kan tyvärr inte makulera er faktura när tidsfristen för ångerrätten har löpt ut. Ert argument att vi skulle efterlikna annat bolag stämmer möjligtvis till den delen att vi erbjuder liknande tjänster som andra bolag. Lika likt som att ICA och Konsum säljer mjölk.

Vi kommer under inga omständigheter att makulera er faktura. Enligt regelverket måste jag upplysa er om att vid en fortsatt utebliven betalning kommer ett betalningsföreläggande att skickas till er.

Varför kan ingen stoppa dem och vad gör jag? Kan jag blockera dem?

/Nina

andersnymanSå här svarar vår expert på bluffakturor Anders Nyman:

Den som blivit vilseledd att ingå ett avtal eller ingått ett avtal av misstag – exempelvis om man trodde att motparten var någon annan – har enligt Avtalslagens tredje kapitel en möjlighet att få avtalet ogiltigförklarat.

I fallet Min Adressändring, som Driva Eget skrivit om upprepade gånger, har företaget flera gånger ändrat både texten på sidan och tjänstens innehåll. Men fortfarande gäller samma sak: Den som lurats att ingå avtalet ska bestrida det och vägra betala.

Att du får ett hotfullt svar av personerna bakom ”tjänsten” är inget unikt, så behandlar de många som klagar. Väl medvetna om att många i det läget betalar.

Vad de påstår stämmer dock inte. En bestriden fordran, alltså ett krav man invänt mot och förklarat varför man invänder, ska inte skickas till Kronofogden. Det är ett procedurfel, eftersom Kronofogden aldrig avgör några tvister.

Skickar de mot all förmodan in en ansökan om betalningsföreläggande behöver du bara svara myndigheten att kravet är tvistigt och att fordran redan är bestriden. Då går Kronofogden inte vidare, och Min adressändring har kastat de 300 kronor det kostar att skicka in en ansökan i sjön.

Någon så kallad betalningsanmärkning får man inte heller som privatperson så länge man bestrider Kronofogdens krav.

Då återstår för Min adressändring att stämma den som vägrar att betala i tingsrätten, och där visa att det finns ett giltigt avtal. Det har de hittills aldrig gjort. Kanske för att tjänsten de erbjuder är helt meningslös:

”Vad ingår i Säker adressändring?

Du får alltid se ditt aktuella registerutdrag per dagens datum med aktuella adressuppgifter som finns om dig i folkbokföringsregistret. Dessa uppgifter presenteras för dig när du själv begär det i vår kundtjänst.”

Det är alltså inte ens en bevakningstjänst som skickar mejl eller sms när någon uppgift ändras, utan här ska du kontakta dem själva och fråga om något ändrats. Och det kan man lika gärna göra gratis genom att ringa Skatteverket.

I ”tjänsten” ingår också:

”Jour när du utsätts för bedrägeri vid en flyttanmälan.”

Vad som ingår i den tjänsten framgår inte, men jag kan konstatera att enda kontaktvägen till Min adressändring är ett mejlformulär på hemsidan och en boxadress i Farsta.

Alltså: Fortsätt bestrida kraven och låt dig inte skrämmas!

/Anders Nyman, Driva-Eget

Läs också: Så gör du om du lurats av min adressändring