BluffakturorDet talas mycket om Bolagsupplysningen. Men det finns fler skojare att ha koll på. Här är metoderna du ska se upp för just nu.

På tre månader har Förenade Bolag lagt till 14 nya bolag på sin varningslista. Driva Eget har gått igenom vilka metoder som används och hur du som företagare kontaktas av skojarna.

Uppdelningen är jämn mellan brev och telefonsamtal. Fem av bolagen är utländska, men de flesta av försöken att vilseleda, 11 av 14, sker på svenska. Tre utskick är på engelska.

I snitt försöker blufföretagen blåsa dig på drygt 10 000 kronor, men summan varierar mellan 889 och 23 850 kronor.

Av de 14 bolagen skickar sju ut så kallade erbjudandefakturor. De är inte riktiga fakturor även om de liknar en, utan det finstilta innehåller informationen om att det endast är ett erbjudande.

Tre av de sju rör patent eller varumärkesregistreringar, är på engelska och kan vilseleda den som precis skickat in en ansökan att tro att det handlar om en registrering du måste betala för. Istället handlar det om att bli listad i en meningslös katalog. Tre av bluffarna rör webbhotell och domännamn, och den sista Filemaker Pro-mjukvara.

Så skyddar du dig

1. Kasta ”erbjudandet”
En erbjudandefaktura behöver du vare sig bestrida eller polisanmäla. Kasta direkt i papperskorgen – gärna efter att du tipsat Förenade Bolag och Svensk Handel.

2. Läs ”korrektur” noga
Av de sju försöken att luras via telefon handlar fyra om så kallande avslutande avtal. Det innebär att den som ringer upp ger sken av att du har en pågående publicering i en nätkatalog eller en tryckt publikation, och att den kommer förlängas om du inte avslutar den och betalar för en sista period. I själva verket har du aldrig varit kund, och det annonskorrektur du skriver under innebär ett helt nytt avtal.

3. Bestrid fakturan
Har du lurats att teckna ett avtal, bestrid fakturan! Du har vilseletts att ingå avtalet, och enligt Ludvig Isacsson på Förenade Bolag går ”avslutsförsäljarna” sällan vidare till tingsrätten för att få in pengarna. Men det kan hända, så var försiktig.

4. Säg nej direkt
De tre övriga bedrägeriförsöken via telefon handlar om försäljning av varor, domännamn och medverkan i en internetkatalog. Ett av bolagen ringer från Danmark, medan domänskojaren har kopplingar till tidigare liknande företag. Ingå aldrig avtal över telefon. Har du ändå lurats, bestrid fakturan och kolla hur bolaget brukar agera. Efter en förlust i tingsrätten brukar domänskojare aldrig våga gå vidare och driva in pengarna.

5. Dubbelkolla fakturor
Förenade Bolag varnar också för kravbrev från Entré Hotels i Sverige AB, som påstås röra en oreglerad faktura för boende på Plaza Hotell i Örebro. Kravbreven verkar vara relaterade till tidigare bokningar på hotellet ifråga. Ludvig Isacsson menar att oegentligheter kring tidigare ägare av hotellet nu belastar hotellets kundregister.

Som företagare måste vara noggrann och kontrollera varje faktura innan man betalar. Ibland är det svårt att se skillnad, det har exempelvis förekommit att sanna fakturor ändrats och försetts med falska betaluppgifter.