BluffakturorNyligen kunde Svd Näringsliv avslöja hur Eniro lurar företagare betala för något de inte beställt. Nu har det framkommit detaljer kring hur bluffaktureringarna skett.

Driva Eget har tidigare skrivit om telefonförsäljare som för Eniros räkning velat ta betalt av företag för att de ska få stå kvar på Eniro.se eller nummerupplysningen. Eniros presskontakt bekräftade sedan att inga företag togs bort om man tackade nej. Säljaren hade alltså ljugit och denna taktik har sedan fortsatt.

 Tack vare en uppgiftslämnare har Svd Näringsliv avslöjat hur det hela gått till. Först ser telefonförsäljaren till att få ett ”ok” på att få skicka hem information eller en offert som företagaren kan ta ställning till. När säljaren ska ta adress och organisationsnummer startar denne en inspelning. Samtalet har sedan använts som bevis för att ett avtal har ingåtts med Eniro, trots att företagaren endast tackat ja till mer information. En kort tid efter samtalet dimper en orderbekräftelse och faktura ner hos kunden.

Företag har inte någon lagfäst ångerperiod och därför har Eniro snabbt kunnat hota med inkasso vid utebliven betalning. Eniro har enligt Svd Näringsliv beklagat det inträffade.

Läs även: Hur ska jag hantera telefonkatalogförsäljarna?