BluffakturorVar femte småföretagare har fått en bluffaktura under det senaste halvåret. Den negativa trenden med ökande bluffakturor och -mejl till småföretagare håller i sig visar en ny undersökning. Driva Egets expert tipsar om vad du ska göra som drabbad – och inte.

Nya Småföretagarbarometern, som e-bokföringsföretaget SpeedLedger tar fram, visar att av alla de småföretagare som har fått bluffakturor, betalar var sjunde företagare fakturan.

Driva Egets expert i ämnet, Anders Nyman, har ett främsta tips till alla som fått bluffakturor:
- Betala inte! Undersök istället vad det är som du egentligen har fått. Låt dig aldrig stressas över att det är något “erbjudande” som gäller här och nu.

Om du inte har beställt något eller lurats att beställa ska du istället svara företaget som bluffar att det är fel.
- Sedan är det upp till dem att bevisa att de har gjort rätt, säger Anders Nyman.

Han har kämpat i över tio år mot fakturaskojarna och driver också konsumentsajten Knyt.se. Han ser ett stadigt flöde av drabbade företagare.
- De flesta vet inte vad eller hur de ska göra.
 

ANVÄND VÅRA TIPS! Så gör du om du fått en bluffaktura!

GILLA! Driva Egets Facebooksida: ”Stoppa fakturaskojarna”
 

FAKTA: Nya Småföretagarbarometern

  • I undersökningen har 608 småföretagare i Sverige medverkat.
  • 23 procent upplever att antalet bluffakturor har ökat under det senaste halvåret.
  • 40 procent har tagit emot bluffmejl från påstådda banker.
  • Var tredje småföretagare, 33 procent, upplever inte att problemet med dessa försök till bluff tas på allvar av polis och myndigheter.
    Källa: SpeedLedger