AllmäntNästan 500 deltagare kom på Driva Eget-dagen på Rival i Stockholm på måndagen och lyssnade på talare som Mia Törnblom, Mats Gabrielsson, Max Söderpalm, Anders Andersson, Emy Blixt och Janne Näsström.

Inspiration, råd och nätverkande var ledorden när Driva Eget och DN tillsammans slog upp dörrarna för eventet som lockade både nya och erfarna företagare.

Först ut på scen var Mia Törnblom, som peppade publiken att tro på sig själva och ”assa” – associera – vilket man ska göra för att förstärka tillfällen då man är nöjd och stolt över sig själv.

– Vi lägger så mycket energi på vad som har gått fel. Gör tvärtom – uppmärksamma när du gör något bra!, uppmanade hon publiken.

Mats Gabrielsson, riskkapitalist från tv-programmet Draknästet, berättade när man egentligen behöver en investerare och varför han gärna säger ja till en entreprenör med en dålig idé. Han avdramatiserade också misslyckanden och sa att han minns alla sina egna.

– Du lär dig så mycket av att misslyckas. En entreprenör med en konkurs i bagaget lyssnar jag gärna på, sa han.

Mellan talarna kom Driva Egets Anders Andersson in och svarade på vanliga frågor från läsarna, bland annat om man ska välja enskild firma eller aktiebolag och vilka avdrag man ska göra i deklarationen.

Representanter från Driva Eget-dagens sponsorer – Elli Kasbi från Swedbank, Wiggo Lindgren från Småföretagarnas Riksförbund, Janne Jansson från Start Up Stockholm, Yvonne Eriksson från Svea Ekonomi och Nicklas Hellberg från Pensiono – gav lönsamma råd från scenen.

När säljcoachen och författaren Max Söderpalm kom upp på scen var det säljpepp för hela slanten. Han visade i sex steg hur man blir en framgångsrik säljare. En viktig del var att be sina kunder om referenser och ringa på dem i stället för kalla samtal.

– På ett kallt samtal köper en av tio, men om du ringer på en referens köper varannan, sa han.

När cirkusföretagaren och Driva Egets krönikör Janne Näsström från Västervik kom upp på scenen efter en paus presenterades han som småföretagarkonsult. I stället rev han av en trollerishow som bland annat innehöll ett flygande bord – samtidigt som han gav orsaken till varför man ska bli företagare.

– Det handlar inte om pengar, utan om att jag aldrig vill känna att jag inte gjorde det där jag drömde om, sa han.

Efter så många råd och tips kom slutligen Emy Blixt, grundare av skoföretaget Swedish Hasbeens, upp på scen och avdramatiserade det här med att starta företag. Hon berättade om hur hon gick från att ha ett litet skolager som hon sålde till bekanta till att bygga upp ett företag som omsätter över 40 miljoner och vars trendiga skor säljs över hela världen.

– Man behöver inte göra allting själv – och man lär sig längs vägen, sa Emy Blixt och uppmanade publiken att våga satsa även om man inte har koll på allt.

Stort tack till alla besökare som kom – vi hoppas att ni är nöjda med dagen och gick därifrån med inspiration, ny kunskap och nya kontakter! Och stort tack till DN och till våra sponsorer här nedan som gjorde dagen möjlig.

Mia Törnblom inspirerade.

Mats Gabrielsson gav råd om investerare.

Max Söderpalm gav nycklarna till en framgångsrik säljare.

Emy Blixt avdramtiserade att starta företag.

Janne Näsström överraskade publiken med att börja trolla!

Driva Egets Camilla Björkman och Anders Andersson var moderatorer.