AllmäntNu startar Driva Eget en systertidning som går ut till 115 000 småföretagare inom de gröna näringarna. LRF som är delfinansiär vill få Sveriges bönder att se sig som småföretagare. Det ska den nya tidningen hjälpa till med. Chefredaktör blir Camilla Björkman.

Driva Eget – gröna näringar kommer precis som vanliga Driva Eget att rikta sig till småföretagare med upp till tio anställda, men denna gång är läsarna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö.

– Det gröna näringslivet har så många spännande framtidsfrågor. Företagarperspektivet kommer att vara avgörande för att dessa näringar ska utvecklas ännu mer. Därför känns det bra att samarbeta med tidningen Driva Eget som redan riktar sig till småföretagare, säger Anders Källström, VD och koncernchef för LRF.

Den delfinansieras av LRF i ett uppstartsskede och kommer att skickas ut som en bilaga tillsammans med LRFs medlemstidning Land Lantbruk. Satsningen fortsätter på nätet där driva-eget.se byggs på med en undersajt för de gröna näringarna.

Premiärnumret kommer i slutet av oktober, och under 2014 kommer fyra nummer.

– Företagen inom de gröna näringarna är Sveriges största småföretagargrupp. Därför känns det helt naturligt att Driva Eget, som till stor del är en storstadstidning, nu gör denna specialtidning för företag på landsbygden, säger Camilla Björkman, som blir tidningens chefredaktör.

Anders Andersson, Driva Egets grundare och ansvarig utgivare, ser också detta som en offensiv produktutveckling:

– Detta är ett bra exempel på synergier och lönsamma kringprodukter som Driva Eget kan skapa med LRF Media som ägare och samtidigt vara en oberoende aktör som alltid står rakryggad på småföretagarnas sida.

Annonschefen Sebastian Tibbling på säljbolaget Adviser ser ett stort behov av tidningen också för annonsmarknaden:

– Den nya tidningen ger en bra möjlighet för annonsörer att i bra tidskriftsmiljö kommunicera med denna växande målgrupp.