AllmäntPolitikerna slår knut på sig själva med att leverera vallöften – men företagarfrågorna lyser med sin frånvaro. Det tycker både företagarförbunden och småföretagarna själva.

Med bara en månad kvar till valet haglar vallöftena från politikerna. Men trots att det finns mer än 900 000 privata småföretag i Sverige och ännu fler personer som vill starta eget, ignoreras dem i valkampanjerna.

Det tycker både företagarorganisationerna och småföretagarna själva.

- Våra politiker misstror väljarna. De tror inte att väljarna förstår det här. Så de vill inte prata om villkor för företagarre, det vinner de inte röster på. Men jag tor att de begår ett stort misstag, säger Företagarnas nya ordförande Jens Spendrup, till TV4.

Som svar på tal har organisationen själva startat en oberoende Företagarlinje, som ska jobba för att fler vill driva företag.

- Man måste fråga sig inte vad som är bra för företagandet, utan vad lockar människor att bli företagare, säger Jens Spendrup.

Även småföretagarna själva tycker att företagarfrågorna, bortsett från RUT-avdragen, inte syns tillräckligt i valrörelsen.

- Absolut inte så mycket som jag tycker de borde göra med tanke på hur viktiga de är. Det är bara några få partier som har prioriterat dem. Och jag tycker definitivt att det borde vara en fråga som rör alla partier, säger Linda Skandevall, Skandevall Media, i en tv-enkät som Svenskt näringsliv gjort.

- Alla partier försöker väl säga något positivt om företagandet och entreprenörskap, men det är mycket prat och lite verkstad, säger Claes Bromander, Växjö Fria Gymnasium, i samma enkät.