AllmäntSläpp prestigen och plocka fram barnet i dig – för nu vill vi ha glass, lekar och roliga samarbeten.
Haka på det konsumenterna vill ha just nu och gör fler affärer i sommar. Här är tre trender det snackas om:

1. Våga ta ut svängarna
Lekfullhet är inne – i allt från produkter och kommunikation till butiksinredning.
När King lanserade mobilspelet Candy Crush Jelly Saga ställde de en hoppborg för vuxna på South Bank i London – och slog fast att det var en Kid-Free Zone.
Målarböcker för vuxna gör succé och inom restaurangvärlden går vi från fine dining till fun dining, där vita dukar får ge vika för avslappnat och informellt.

– Terroristhot, ekonomiproblem, klimatförändringar och andra hemskheter gör stundvis vår värld till en otrevlig plats. Vårt behov av att roas och glömma vardagen ökar. Att tilltala kundens minnen (verkliga eller önskade) om en glad och harmonisk barndom kan bli ett framgångsrecept, skriver trendbyrån Docere i sin trendrapport för 2016.

2. Älska din konkurrens
Ser du andra företag som fiender? Sluta genast! Genom att leva i symbios med dina konkurrenter når du framgång menar futuristen Greg Verdino.
– Näringslivet genomgår just nu en förändring från egosystem till ekosystem, säger han.
Dela information med andra företag för att ta fram nya produkter, gå samman och sälj er som ett paket. Sitt tillsammans och arbeta hemma hos varandra (Hoffice) eller hitta smarta sätt att kommunicera inom projekt med flera olika leverantörer (appen Slack).

Inte minst är detta ett framgångsrecept inom turism. Småföretagarna i Stockholmsförorten Midsommarkransen har gjort en karta över sina affärer, restauranger och kaféer. Den finns i fysisk form och som hemsida, på Instagram och Facebook.
– Syftet är att lättare kunna visa vilken härlig och levande stadsdel vi har här och – så klart – att få fler att hitta hit, skriver de på kransenkartan.se.

3. Glass i stora lass
Vi svenskar äter näst mest glass i Europa och tredje mest i världen – vi slickar i oss för hisnande 4 miljarder kronor om året. Enligt Arla kommer vi att äta 360 ton glass i sommar. I veckan! De senaste åren har de stora jättarna utmanats av små nytänkare.
Som Yollibox med sin yoghurtglass och Tobias Hernstigs och Mattias Lindströms plockglass Bubbies (som tävlade i vår David mot Goliat-tävling förra året).

En annan uppstickare är Stikki Nikki som har fyra glassbutiker i Stockholm. Förra året sålde de för nästan 5 miljoner kronor. Grundaren Nicole Emson är känd för att experimentera med smaker eller vad sägs om ”blodpudding, lingonsylt och bacon”?
Nu har hon i samarbete med Carlsberg tagit fram smaken Sorbeer – med alkoholfritt öl.
– När man tillverkar glass är det bara fantasin som sätter gränser, säger hon – och lyckas därmed pricka in alla de tre trenderna på en gång.