AllmäntLilla dryckesföretagaren Johan Pihl i Hällefors hotas av stämning av alkoholjätten Systembolaget – för att han använder ett tårtdiagram. Nu lanserar han två nya smaker i samband med uppståndelsen.

Johan Pihl i Hällefors började göra mjöd, honungsvin, hemma. När vännerna uppskattade smaken bestämde han sig för att satsa och startade 2006 bryggeriet Mjödhamnen.
– Det kändes bara konstigt att det inte redan fanns på marknaden när det ändå funnits historiskt i Norden och är så gott, berättar han.

Nu säljer han ett 50-tal olika importerade och egentillverkade mjöd, honungsvin.
– Vi har vår verksamhet i en buss och åker runt om i landet och gör mjöd på olika ställen på så lokal honung som möjligt, berättar Johan.

Men nu har Systembolaget, som Johan levererar till, satt käppar i hjulet. De tycker nämligen inte om hans sätt att beskriva sin mjöd på bryggeriets hemsida.

Tidigare använde Johan samma klockor som Systembolaget för att beskriva mjödsorternas smak. Men i oktober kontaktades han av spritmonopolet och uppmanades att ta bort dem.
– Det är inte bara oss de kontaktat. Kollar man runt bland olika leverantörer till Systembolaget så har de bytt symboler.

Mjödhamnens cirklar

Här är Mjödhamnens cirklar

Johan bytte till cirkeldiagram, men det räckte inte tyckte alkoholjätten. Strax före jul kom ett brev via en advokatbyrå med hot om stämning om inte diagrammen helt plockas bort.
– De har inga problem med att vi använder samma smaker, utan tycker att våra symboler är för lika deras klockor. Det tycker vi är ganska galet. De kan ju inte förbjuda folk att använda cirkeldiagram. Jag tror inte de har en chans att vinna. De får gärna stämma oss. Vi är inte rädda för dem trots att de är så stora.

Det som oroar Johan är att Systembolaget missförstår hans avsikter.
– Ganska många har reagerat negativt mot Systembolaget i det här. Det är väl däri risken ligger. Att Systembolaget får för sig att vi uppviglar folk mot dem, men det vill vi inte göra. Det jag är rädd för är att bli straffad som leverantör. Men Systembolaget är ju Systembolaget, de får inte göra så.

Målet är helt enkelt att få använda cirkeldiagram på hemsidan.
– Det är inte bara Systembolaget som använder de här cirklarna, så det känns konstigt att just Systembolagets leverantörer inte skulle få göra det. Kanske också att de i framtiden undviker att vara manipulativa i den här typen av frågor.

Johan försöker nu istället vända det hela till något positivt.
– Vi planerar att de närmaste dagarna lansera två nya smaker, Kryddighet och Blommighet, i samband med uppmärksamheten, berättar han.