AllmäntSkor som blivit exportsuccé och en smart barnvaktstjänst blev vinnarrecept i Beautiful Business Award 2012. Emy Blixt med Swedish Hasbeens utsågs på tisdagen till Årets Företagerska och Jeanette Holm med företaget Nannynu blev Årets tjänsteutvecklare.

Bland 10 finalister i tävlingen Beautiful Business Award, som arrangeras av PwC, Tillväxtverket och nätverket Driftig.nu, vann Emy Blixt titeln Årets Företagerska.

Emy Blixt designar och producerar retroinspirerade skor, väskor, skärp och andra accessoarer i företaget Swedish Hasbeens. Hon startade 2007 men har redan 14 anställda.

– Det här ville jag verkligen vinna! Jublade hon från scenen när hon tog emot priset från konferencier Kristin Kaspersen.

Emy tackade även den andra grundaren av företaget, Cilla Wingård Neuman, som var med och byggde upp företaget men gick bort i cancer förra året.

– Utan henne skulle vi aldrig varit här, sa Emy.

Idag exporterar Swedish Hasbeens till 22 länder och har lyckats få kändisar över hela världen att bära skorna, vilket gjort att de knappt har haft några kostnader för marknadsföring. Bland företagets fans finns Dolly Parton, Sarah Jessica Parker, Maggie Gyllenhaal, Kylie Minogue och Robyn.

2010 omsatte företaget 33,5 miljoner kronor med ett resultat på 4,2 miljoner.

Juryns motivering löd: ”Med magkänsla som främsta ledstjärna och fokus på svensk hållbar kvalitet har hon framgångsrikt produktplacerat sina retroprodukter och sitt varumärke. Hon har skapat ett starkt växande och extremt lönsamt internationellt företag med försäljning i 22 länder. Och allt detta med minimal marknadsföringskostnad”.

Priset som årets Tjänsteutvecklare vann Jeanette Holm med företaget Nannynu! Med 600 barnvakter hjälper hon föräldrar som behöver barnpassning.

– Det känns verkligen roligt att bli utvald i en sådan exklusiv skara av företagare, sa hon när priset tillkännagavs.

Juryns motivering löd: “Genom att först bestämma sig att bli entreprenör och företagerska identifierade hon marknader, demografi, lagstiftning och trender. Efter en noggrann analys har hon målmedvetet byggt ett företag som löser den moderna människans behov samtidigt som det ger arbetsmöjligheter för unga. Hon är en förebild för unga företagare och på god väg att bli en serieentreprenör”.

Vinnarna fick 50 000 kronor, konsulttimmar och marknadsföringsutrymme.

Årets Uppstickare blev Fredrika Gullfot med företaget SimrisAlg, Pernilla Rönnberg med Estelle&Thild och Victoria Strömbäck med Återvinningslösningar i Norr.

I juryn satt bland annat Driva Egets chefredaktör Anders Andersson, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och tidigare vinnaren Lisa Lindström med företaget Doberman.

Läs Anders Anderssons blogg om tävlingen här.