<![CDATA[]]>

Sju nya prenumeranter gav honom segern

Anders Andersson

Publicerades: 21 april, 2011

Jan Roostal är Driva Egets förste ambassadör. Han blev det genom att har värvat sju nya prenumeranter.

Han visar visar stolt upp sitt nya ambassadörsmärke och uppmanar andra att göra som han. Om du blir den som drar in flest prenumeranter till den 1 juni är det dig och ditt företag vi presenterar på en helsida i nästa nummer. Läs om det här.

Driva Eget-prenumerant blev han när han upptäckte att prenumeranter får en gratis företagspresentation med en länk från driva-eget.se till sin egen hemsida. Eftersom han håller på med googleoptimering i sitt företag insåg hur värdefullt sådant är:

– Enbart detta är värt de 295 kronor som tidningen kostar för ett år. Så oavsett hur tidningen är måste jag ju prenumerera. När jag fick se tidningen visade det sig att den var perfekt för mig.

Så när Driva Eget uppmanade prenumeranterna att hitta minst fem andra prenumeranter ringde han runt till sina vänner och kunder. Han frågade om inte de också ville ha en tidning som bjöd på googleoptimerade länkar.

På bara några dagar fick han ihop sju nya prenumeranter, och fler är på väg in. Det räckte för att bli månadens bäste ambassadör och vinna förstapriset – att få sig och sitt företag presenterat i tidningen på detta sätt.

Det är många andra som också blivit ambassadörer, men de har nöjt sig med minimikravet, att hitta fem nya prenumeranter.

Jan driver företaget Smart Hemsida tillsammans med KTH-ingenjören Kristopher Sundqvist, som han träffade av en tillfällighet när han själv skulle skaffa sig en webbsida.

Nu säljer han hemsidor till andra småföretagare. När han säljer har han en käpphäst som han gärna vill föra ut till andra:

– Det gäller att få ut mesta möjliga marknadsföringseffekt för varje insatt krona.

För att kunna sälja måste man alltid sätta sig in i kundens situation och visa vilken nytta kunden har av ens produkt. Därför göra han så här:

Han vet att annonser högt upp på Eniros hemsida är dyra i förhållande till den effekt de ger. Så han gjorde en lista på dem som annonserade där.

Han tittade efter hur deras hemsidor såg ut och fann att många behövde hjälp med både utseende och googleoptimering.

Så han ringde dem och erbjöd sitt företags paket för ny googleoptimerad hemsida, som företagarna själva uppdaterar.
– Jag har funnit att ingen marknadsföringsåtgärd är lika kostnadseffektiv som den som man kan få genom att ha en väl strukturerad och googleoptimerad hemsida.

Han tycker det dröjde för länge innan han blev egenföretagare:

– Av ren feghet gick jag där som löneslav i 19 år och vågade inte ta steget att sluta för att bli min egen. Men så fick jag två knepiga chefer och då slutade jag. Det vill jag gärna tacka dem för, säger han.

Precis som Driva Eget tror han nu på ambassadörstanken:

– De som hittar nya kunder uppmuntrar vi genom att ge en liten ersättning. Jag tror på att vi småföretagare måste hjälpa varandra.