Sälj det du inte kan

Janne Näsström

Publicerades: 21 augusti, 2015

Hur skapar man nya produkter och tjänster? Enligt Pierre Guillet De Monthoux, professor emeritus i företagsekonomi vid Stockholms universitet, finns mycket att lära av teatern.

Ta bara utvecklingen av nya produkter: Den 10 januari kan teaterns ledning besluta att en oskriven pjäs ska ha premiär den 1 augusti samma år. De vet möjligen att lämplig scen finns ledig, men inte särskilt mycket mer.

Trots den svajiga inledningen så blir det premiär den 1 augusti. Nästan alltid.

Det här är ett konststycke som inget större företag, än mindre offentliga verksamheter, klarar av. Däremot är det vardagsmat för småföretagare. Hur ofta offererar vi inte tjänster till fast pris, som vi knappt vet hur de ska utföras?

Denna förmåga är avgörande för dig som driver ett mindre företag. Om det är till hundra procent klart vad som ska göras, så gör stora organisationer det både bättre och billigare, i kraft av sina skalfördelar.

Men stora organisationer dödar kreativitet. Mer idag än förr. Innan något nytt kan utföras, så måste allt planeras i detalj och personalen utbildas enligt en metod som mest liknar träning av papegojor. Varje moment i arbetsprocessen är förutbestämd och medarbetarna drillas i att repetera dem.

Metoden användes förr vid löpande bandet, men är numera utbredd även i det som brukar kallas intellektuella arbeten.

Som småföretagare måste du lära dig att sälja det du inte kan och under resans gång utbilda dig själv. För när utbildningar startar på bred front, då tar stora aktörer över. Du måste hela tiden lära nytt. Alternativet är att du är så skicklig inom en smal nisch att de stora inte kan eller vill konkurrera.

En av mina kunder uttryckte det på följande sätt: ”Det är bättre att sälja något man inte har än att inte sälja något som man har”.