AllmäntNär Victor Muller på måndagsmorgonen begärde Saab i konkurs riskerar många av biltillverkarens mindre underleverantörerna att slås ut. ”Beskedet är förödande”, säger Fredrik Sidahl på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Saabs vd Victor Muller begärde på måndagsmorgonen biltillverkaren i konkurs hos Vänersborgs tingsrätt.

– Jag är förtvivlad och rasande, säger han till ttela.se.

Konkursen innebär att många av Saabs underleverantörer, varav 75 av 800 finns i Sverige, tvingas skära ner på personal eller lägga ner. Några har redan gått i konkurs sedan produktionen stannade på Saab i våras. Många har inte fått betalt av Saab.

På bildelsföretaget IAC i Färgelanda får 45 personer sluta vid årsskiftet, rapporterar Sveriges Radio. Och flera andra underleverantörer har drabbats. Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, branschorganisationen för Skandinaviens underleverantörer inom fordonsindustrin, säger till ttela.se att man aldrig gav upp hoppet:

– Beskedet om konkurs är förödande. För underleverantörerna så har en del redan parerat med varsel men en del har säkert haft kvar en viss beredskap för Saab.

Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa, pratade med Victor Muller i morse:

– Victor Muller ringde mig i morse och meddelade sitt beslut. Nu är det oåterkalleligt, jag har ingen chans längre, sa han till mig.

Lars Holmqvist säger att han skulle bli väldigt förvånad om någon skulle vilja ta över Saab. Han vet inte vilka värden som finns att sälja.

– Det finns säkert köpare av maskiner och utrustning, men jag hoppas att det är svenska bolag som köper, så får skattebetalarna tillbaka en del i alla fall.

Att Saab försattes i konkurs beror på att General Motors (GM) inte accepterade någon investering från kinesiska Youngman, vilket gjorde att Youngman gav upp.

Så här skriver Saab i ett pressmeddelande:

“Efter att ha mottagit GM:s senaste ställningstagande angående den transaktion som övervägts med Saab Automobile, informerade Youngman Saab Automobile att finansieringen för att fortsätta och avsluta Saab Automobiles rekonstruktion inte kan avslutas. ”

Om detta är slutet för Saabs bilproduktion i Trollhättan kan Victor Muller inte svara på:

“Vem vet. Det är en av de bästa infrastrukturerna i Europa. Förhoppningsvis kommer någon göra en ansträngning att återstarta verksamheten”, skriver han i ett sms till di.se.

Vid en konkurs är skulder till leverantörsföretag oprioriterade fordringar. Saabs skulder till underleverantörerna har uppskattats till 2 miljarder kronor.