AllmäntFunderar du på att leasa ett transportfordon? Då bör du räkna på både vanlig finansiell leasing och operationell leasing. 
– Vill du sova gott om natten ska du kräva ett garanterat restvärde, säger tjänstebilexperten Ronny Svensson på Ynnor.

Han menar att många begår ett misstag när de slentrianmässigt skriver på leasingavtal efter leasingavtal, speciellt om avtalet saknar uppgifter om exakt vilket restvärde som ska gälla när kontraktet löper ut.

Skulle det visa sig att efterfrågan på just den modellen som du leasat sjunkit mer än bilhandlaren från börjat uppskattat, ja då är det ditt företag som får betala mellanskillnaden.

Läs också: Hyra eller köpa tjänstebil

Med tanke på att det händer så mycket på teknikområdet just nu, fordonsflottan står inför ett stort teknikskifte där bensin och diesel är på väg bort till förmån för framförallt el men även förnybara bränslen i olika kombinationer, så är det extra svårt att uppskatta vad en bil egentligen kommer att vara värd om tre år.

– Är man det minsta orolig ska man begära att bilhandlaren garanterar restvärdet, säger Ronny Svensson men tillägger att det finns vissa nackdelar med upplägget.

Det kanske mest uppenbara är att bilhandlaren vill gardera sig mot de osäkra restvärdet och kräver därför en extra hög månadskostnad. Dessutom finns det alltid en risk i att eventuella skador eller slitage utöver det som anses som normalt kommer att kosta åtskilliga tusenlappar extra.

Här är det viktigt att det finns tydligt angivet vad olika typer av skador eller slitage i slutändan kommer att kosta, i annat fall kan det bli en mycket dyr och obehaglig överraskning den dag bilen ska lämnas tillbaka.

– Men jag anser att operationell leasing med ett fast restvärde i dag är ett mycket bra alternativ till vanlig finansiell leasing, säger Ronny Svensson som menar att ett annat alternativ är att äga fordonet privat, vilket är en lösning som är mest fördelaktig om bilen är äldre än tre år och dessutom används på fritiden.

Då tar man istället ut skattefri milersättning på 18,50 kronor för de mil som körs i tjänsten, och det här beloppet kan sedan användas för att finansiera en del av totalkostnaden för bilinnehavet.

Som en extra bonus slipper man betala förmånskatt för den privata körningen.

– Ta dig tid att räkna på de olika alternativen. Det finns inga enkla svar på vilken lösning som är bäst för just dig.

Operationell leasing, fast restvärde.

Plus:

  • TCO, totalkostnaden, framgår tydligt.
  • Du slipper oroa dig över vad bilen är värd när du ska lämna tillbaka den.

Minus: 

  • Bilhandlaren behöver en ökad marginal, vilket gör att månadskostnaden blir högre.
  • Svårt att påverka löpande kostnader.
  • Eventuellt övervärde tillfaller bilhandlaren.

Totalkostnad per månad:

  • Peugeot Bipper 1,3 Hdi FAP STT, 4801:-
  • Renault Kangoo 85hk Express 1,5 dCi, 5670:-
  • Ford Transit Connect T220 Trend 1,8 TDCi, 7241:-
  • VW Caddy 1,6 TDI, 5082:-
  • Renault Trafic 115hk L1H1, 8989:-

Totalkostnaden (TCO) omfattar samtliga kostnader inklusive drivmedel. Leasingperiod 36 månader, 3000 mil om året.

Det här påverkar TCO, totalkostnaden:

  •  Restvärdet.
  • Förmånsvärdet.
  • Bränsleförbrukningen.
  • Service, däck och reparationer.
  • Försäkringar.

Driva Eget i samarbete med Hantverkaren.
Text och foto: Peter Fredriksson