AllmäntOm du vill nå ut med dina produkter och tjänster kan en mässa vara rätt sätt. Här är råden som hjälper dig att lyckas.

Kan man locka besökare på mässor trots en tajt budget? Ja, det gjorde Linda Brüdigam i Västerås, som gör näsduksboxarna Nordic Tissue, när hon ställde ut på Formex i höstas.

– Det gav mer än vad jag trodde. Jag fick flera nya kunder, både på mässan och efteråt. Jag nådde ut till helt nya branscher och människor från hela Sverige – och världen, säger hon.

Hon insåg även att det inte bara är besökarna man kan sälja till.

– Jag fick en av de andra utställarna till kund också!

För att lyckas gäller det att se till att ha en bra monter, menar Linda. Både vad gäller placering, belysning och inredning. Hon hade bara råd med den minsta så hon använde alla ytor – även höjden och inte minst väggarna.

– Jag tog med möbler hemifrån som jag hade målat.

Hon la också mycket krut på sin presentation på Formex hemsida, med snygga bilder och genomarbetad text på både svenska och engelska. Det gav resultat. Många sökte upp montern efter att ha läst om henne, och flera har även hittat henne där och tagit kontakt efter mässan. Så, en lärdom blev att inte utgå från få besökare:

– Jag hade hundra gratis-ex att dela ut, det räckte inte alls. Jag önskar också att jag haft fler varumärkespåsar. Just för att jag vill sprida varumärket är det bra med saker att ge bort, säger Linda.

Åsa Dahlqvist driver företaget Memma och är en av Sveriges främsta mäss- och mötesexperter. Ett av hennes råd för att lyckas på mässan är att göra som Linda och satsa på att informera om din medverkan på förhand.

– Bjud in kunder och media och berätta varför det är intressant att besöka just er monter. Kanske har mässarrangören ett nyhetsbrev eller en tidning. De skriver gärna om ett nytt företag eller en ny utställare om du ger dem intressanta uppslag och bra bilder, råder hon.

Glöm inte bort att charma eventuella journalister på plats. Lägg information om ditt företag med tydligt monternummer i pressrummet. Se till att du har pressbilder på usb-minne eller att ladda ner från din sajt – eller ta journalistens uppgifter och skicka bilder efteråt, men glöm då inte bort det. En bra bild kan vara skillnaden mellan publicering och medieskugga.

– Att jobba med press kan verkligen vara givande. Ha gärna en pressfrukost eller enskilda möten med utvalda journalister. Det viktigaste är att ni har en nyhet som är intressant att skriva om. Tänk igenom er storytelling. Att ni har en unik eller världsledande produkt är inte intressant. Av intresse är däremot vilken effekt er produkt eller tjänst får. Vilka hjälper ni? Vems liv har ni eller skulle ni kunna förändra? Vilka är ni och hur kom ni på idén? säger Åsa.

Ett annat sätt att dra besökare är att förboka kundmöten i montern. Då ser du till att det är liv och rörelse hos er vilket ger andra en bild av att det går bra för er – och gör dem intresserade också.

– Folk drar folk, säger Åsa.

Sedan gäller det att våga ta kontakt. Göm dig inte bakom möbler, utan se till att stå nära besökarna som går förbi. Förbered dig med ett gäng bra öppningsrepliker med frågor som inte går att svara ja eller nej på, som ”Hej, vilket företag kommer du ifrån?” eller ”Vad är du intresserad av här på mässan?”.

– Lämna er komfortzon och träna på att ta första kontakten. Som ny utställare kan du inte utgå från att det kommer att bli en automatisk besökaranstormning, säger Åsa.

Hon menar att du snarare ska se mässan som en chans till massor av ”första dejter”. Räkna inte med att sälja en enda produkt eller tjänst på plats. Fokusera istället på att boka möten, komma överens om att skicka mer information eller höra av er efteråt, både till kunder och media.

– Det är den andra dejten som kommer att kunna resultera i affärer.