AllmäntMarknaden för 3D-teknik växer rekordartat. Nu öppnar den för nya affärsmöjligheter för nya och etablerade småföretagare.

Redan i dag går det att skriva ut leksaker, kläder, proteser och bilar i plast, kolfiber och till och med choklad med så kallad 3D-teknik.

Fördelarna är flera. Vad sägs om att kunna skriva ut riktiga modeller av flera skisser och sedan välja den som blev bäst? Sätta den i händerna på kunderna, låta dem klämma, känna och tycka till – innan du går in i större produktion? Allt utan att bli ruinerad.

– 3D-printing förändrar produktprocessen och får utvecklingen att accelerera. Nu kan man ta de digitala experimentmöjligheter vi vant oss vid och göra samma sak fysiskt, säger Gustaf Josefsson, affärsutvecklare på 3D-printshopen Makerspark i Stockholm och trendspanare.

Den globala omsättningen inom 3D-teknik kommer att växa med 87,7 procent per år fram till 2018, spår konsultföretaget Gartner. Det har e-handelsjätten Amazon tagit fasta på och lanserat en portal för 3D-utskrifter. Gustaf Josefsson tror dock att det dröjer innan alla har en 3D-skrivare hemma.

Även du som inte jobbar med produktutveckling kan tjäna på tekniken. Det kan till exempel vara för att ta fram profilprodukter – en pokal, en gåva till en kund eller en skulptur av din logga att ställa på kontoret.

Men vad händer när det som tidigare tagit många mantimmar att göra snart kan gå att skriva ut? Gustaf Josefsson menar att det visserligen kommer att ersätta jobb, men också skapa nya.

– Datorn gjorde det lätt för alla som ville göra något digitalt, med 3D-print blir det lika lätt att göra något fysiskt. Det kommer att skapa massor av nya spännande bolag.

Han menar också att 3D-utskrifter är bättre för miljön, eftersom vi i dag överproducerar.

– 3D-printen gör att vi kan bygga något när vi behöver det och där vi behöver det, säger
han.