<![CDATA[Istockphoto]]>

Så startar du företag på tio dagar

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 2 januari, 2014

Sugen på att starta eget? Det kan gå snabbare än du tror. Här hjälper vi dig att starta företag på tio dagar.

Du känner säkert igen det: en affärsidé dyker upp i huvudet – och ett år senare är den fortfarande ogjord. Nu utmanar vi dig att starta eget – och att göra det snabbt. Här är vår guide:

DAG 1: Gör en (snabb!) affärsplan
Det är här du skapar grunden till ditt företag. Men glöm långa och krångliga planer som tar månader att fylla i. Här är frågor från Driva Eget som du kan besvara på en timme. Nu är du ett steg, och en dag, närmare ditt företag …

DAG 2: Studera din marknad
Nu tittar vi närmare på vissa delar av affärsplanen: Vilka ska du sälja till? Hur ska du sälja till dem? Vad har du som de inte redan har? Det handlar om att lära känna din kund. Här är tre frågor alla framgångsrika företag måste ställa sig.

DAG 3: Bygg ditt varumärke
Hur ska folk få nys om dig och vad du står för? Ta hjälp av varumärksexperten Anna-Karin Linghams fem råd – bland annat att tydliggöra dina egna och företagets mål.

Extramaterial: Anders Andersson expertsvarar på läsarfrågan: Hur bygger lilla jag ett starkt varumärke?

DAG 4: Registrera ditt företag
Nu är det dags att bestämma sig: vilken företagsform är bäst för dig? Aktiebolag eller enskild firma? Handelsbolag, eller kanske en ekonomisk förening tillsammans med andra?

Ta del av Driva Egets råd och HÄR får du tips om hur du ansöker om f-skattsedel på bara en kvart.

Extramaterial: Så ger du företaget rätt namn

DAG 5: Hitta finansiering – och tänk på kostnaderna!
Det behöver inte vara dyrt att starta eget. Här hittar du sju molntjänster som hjälper dig att komma igång och här hittar du andra vägar till finansiering. Läs också vår guide till starta eget-bidrag.

Extramaterial: 7 råd när banken säger nej

DAG 6: Börja sälj!
Du är halvvägs och nu är det dags att börja sälja! Pauline Eriksson, författare till Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer ger sina bästa tips till alla säljande företagare för att de ska få sina första kunder.

Coachen Susanne Malm visar i fem konkreta steg hur du kan coacha kunden fram till köp.

Extramaterial: Sälj mer och ta betalt – med vår nya webbkurs.

DAG 7: Skapa mediekontakter!
Underskatta inte mediernas genomslagskraft, och se därför till att direkt skapa bra mediekontakter. Vad har du som tidningarna vill skriva om, eller etermedierna rapportera kring? Tänk nyhetsfokus! Läs mer här hur ditt företag syns i medierna.

Extramaterial: Vår webbkurs visar hur du kommer med i medierna.

DAG 8: Tänk stort – och gör dig stor!
Skylta inte med att du är en ensam och liten företagare. Gör dig större än vad du är! Och utnyttja också de fördelar du har som småföretagare och mindre.

DAG 9: Jobba hårt!
Ja, den här dagen är egentligen inte en. Den fortsätter. Men det är redan här du måste inse att det krävs en hel del jobb, slit och långa dagar när du drar igång. Du måste ta hand om de flesta uppgifterna i företaget som nystartad. Du är ju numera vd, säljare, ekonomiansvarig, städare, PR-ansvarig…

Men sedan. Sedan, när kunderna och pengarna börjar strömma in – ja, då ska du delegera och anlita andra för att ha mer tid till det du verkligen vill ägna din företagstid åt. Men i början är och lever du ditt företag.

Läs Pluring-Camilla Ljunggrens bästa tips i företagsstarten.

Extramaterial: Gör testet: Passar du som egenföretagare?

DAG 10: Party-time!
Företagarlivet är en fest, eller hur? Det är nu du ska fira att du är igång med ditt företag och verkligen bjuda in dina nära och kära, tidigare och nya affärskontakter – ja, alla som du vill tala om för att ditt företag är igång.

Passa på att hålla ett tal om ditt företag och gör reklam för det och dig.

Skåla i champagne, mingla runt och passa på att lyssna in feedback från din omgivning.

SKÅL OCH HURRA – du driver nu ett företag! Lycka till!

BEHÖVER DU MER HJÄLP? Gå Driva Egets starta eget-kurs med Camilla Björkman.